Přes šedesát tisíc druhů zboží nabízí dnešní hypermarkety svým zákazníkům. Na prodejních plochách přes dva a půl tisíce metrů čtverečních na ně v regálech čekají potraviny, sešity, oblečení i třeba kosmetika a hygienické potřeby. Přestože v jejich konkurenci menší obchody zanikají, podle obchodníků jen velké množství zboží k přilákání zákazníků nestačí. „Lidé jsou stále náročnější," potvrdila mluvčí obchodního řetězce Globus Pavla Hobíková.

Zatímco před dvaceti lety táhla tisíce lidí k nákupům v hypermarketech pestrost nabídky a mnohdy výrazné slevy na zboží, nyní se víc zajímají také o původ a složení. „Sice se stále nejvíc orientují na cenu a také akční výrobky, ale čerstvost a kvalita výrobků, nákupní prostředí nebo orientace v prodejně a přehlednost regálů pro ně hrají čím dál tím větší roli," doplnila mluvčí Hobíková.

Odlišnou cestu volí řetězec Ahold, který vlastní síť prodejen Albert. „Zákazníci při nákupu stále více zohledňují aspekt zdravého životního stylu. Snažíme se tomu vycházet vstříc, a proto jsme letos představili devět novinek z řady Albert Veggie určené nejen pro vegetariány a vegany. Nabízíme také alternativu pro zákazníky, kteří se chtějí vyhýbat lepku nebo laktóze," upozornila mluvčí řetězce Barbora Vanko.Pro zvětšení klikněte.Zdroj: DENÍK

Právě rozmanitá nabídka, nízké ceny a také třeba dlouhé otevírací doby tvoří drtivou konkurenci malým obchodům. Jen za rok 2015 v České republice zaniklo 275 prodejen o rozloze do čtyř set metrů čtverečních. „Když otevře nový hypermarket, znamená to v mnoha případech likvidaci malých obchodů v okruhu dvaceti i více kilometrů," informoval tajemník Asociace českého tradičního obchodu Jan Hrdina.

Kvůli tvrdé konkurenci zavřel třeba obchodník Květoslav Slavotínek, který svou prodejnu s potravinami v Nádražní ulici ve Vyškově provozoval dvacet let. „Patřily mi i další prodejny, třeba v Olšanech. Tržby se ve všech obchodech postupem času snižovaly, což samozřejmě ovlivnil vznik hypermarketů. Neskončil jsem ale jen kvůli tomu. Také třeba chyběla kvalifikovaná síla. Celkově mě tato činnost přestala těšit," zdůvodnil Slavotínek.

Do malého obchodu dřív chodil pravidelně nakupovat například Jiří Kučera ze Znojma. „Měl jsem cestou domů malou prodejnu, kde jsem vždycky nakoupil, když bylo potřeba. Nyní tam už ale není," zalitoval muž.

Dominantní podíl hyper a supermarketů na českém trhu potvrzuje také společnost Nielsen, podle které čtyři pětiny celkového obratu sítě obchodů s potravinami a smíšeným zbožím zabírají právě prodeje v takových velkých obchodech. Tento podíl je nejvyšší ve střední Evropě. Lidé proto o nové prodejny takové velikosti nestojí. „Máme jich dost a další neplánujeme. Ani obyvatelé o ně nežádají," řekla starostka Boskovic Hana Nedomová.

Oproti tomu v Břeclavi se radnice stavbě velkometrážních prodejen nebrání. Řada Břeclavanů se ale v souvislosti s plánovanou stavbou prodejny Kauflandu obává zhoršení dopravní situace v centru města. „Bez obchvatu jsem proti. Denně jezdím mezi Poštornou a centrem a kolony jsou šílené. Stavět tam za těchto podmínek další nákupní centrum je nesmysl," prohlásil například Břeclavan Milan Vojta.

První den v Globusu. Davy obsloužilo sedmdesát pokladen

Brno - Víc než dva tisíce vozíků jezdilo po prodejně hypermarketu Globus v brněnských Ivanovicích při jeho otevření před dvaceti lety. Jak tehdy informoval Deník Rovnost, první hypermarket v České republice přilákal první prodejní den několik tisíc Brňanů na šedesát tisíc druhů zboží v prodejně o rozloze sedm a půl tisíce metrů čtverečních.

Obrovský zájem nejen Brňanů byl podle tehdejší redakce Rovnosti vidět na první pohled. „K prodejně vedou dobře značené přivaděče. Na nich i na přilehlých parkovištích pro patnáct set automobilů bylo už od ranních hodin plno," popsala Rovnost den po otevření v té době největšího obchodu s potravinami a smíšeným zbožím v České republice.

ŽÁDNÉ FRONTY

Přes velký nápor nakupujících prodejna obstála. „Nikdo se při placení nezdrží ve frontě. O spokojenost zákazníků se stará čtyři sta zaměstnanců. Kulturu prodeje zajišťuje sedmdesát pokladen," doplnil autor reportáže.

Na první nákup v Globusu si pamatuje třeba Jana Šefčíková. „Při pohledu na parkoviště jsem si říkala, jestli se nemám otočit a jet domů. Přišlo mi, že tolik lidí nemůže obchod obsloužit," popsala první dojem starší žena. Nákup si však nerozmyslela.

Hypermarkety si přesto neoblíbila. „Jsou na mě zbytečně velké. Líbí se mi sice, že je všechno na jednom místě, takže není potřeba obejít třeba tři obchody, ale od prvního nákupu ve mně zakořenil pocit, že je v takovém obchodě vždy příliš mnoho lidí," vysvětlila Šefčíková.

Většina Brňanů však tak rezervovaný postoj tehdy neměla. Stejně jako zbytek České republiky si nákupy v hypermarketu oblíbili. „Je vidět, že obdobná prodejní zařízení jsou v Brně víc než potřebná," shrnula Rovnost ve vydání z listopadu 1996.

Za dvacet let existence hypermarketů v České republice se mnohé změnilo. Obchody se snaží získat zákazníky kromě velkého výběru na věrnostní programy nebo třeba samoobslužné pokladny. „Zákazníci si oblíbili službu Scan&Go, kdy mohou zboží naskenovat a pak vložit rovnou do tašky. Tím se zrychluje odbavení u pokladny a lidé jsou spokojení, že nemusí tak dlouho čekat," popsala mluvčí řetězce Globus Pavla Hobíková.

V areálu Globusu za dvacet let také přibyly další služby zákazníkům. Nakupující mohou využít čerpací stanici a myčku, která k řetězci patří. Zboží si tam vyberou také kutilové, kteří se dočkali Baumarktu.

Beháň z Tesco: Lidé rádi koupí vše na jednom místě

Brno - Méně spotřebičů, zato větší výběr čerstvých potravin a neustálá snaha nákupy zrychlit. Takto vidí dvacetiletý vývoj nakupování představitel české větve obchodního řetězce Tesco Martin Beháň. „Třeba čerstvé potraviny nechyběly v košíku ani tehdy, ani teď," tvrdí.

Jak se za posledních dvacet let změnila kultura nakupování?

Oproti dřívějšku se sortiment, jako jsou domácí spotřebiče, televize nebo i kola, přesunul na internet. Tato nabídka tvořila významnou část tržeb obchodních řetězců před deseti až dvaceti lety.

Proč jsou v České republice hypermarkety tak oblíbené?

Nabízejí hodně zboží za příznivé ceny a lze v nich koupit vše pod jednou střechou.

Jaké jsou nové trendy, jak do obchodů přilákat co nejvíc zákazníků?

Lidé si oblíbili samoobslužné pokladny, ochutnávky a promoční akce. Oceňují také věrnostní programy a slevové kupony.

Jak se lišila nabídka hypermarketů před dvaceti lety od té dnešní?

Velkou proměnu prodělalo hlavně nepotravinové zboží, které se nyní prodává především online. Významně jsme rozšířili nabídku u ovoce, zeleniny, pečiva či lahůdek. Čerstvé potraviny byly v nákupních košících tehdy i dnes.

Co lidé v hypermarketech nejčastěji vyhledávají?

Jde především o čerstvé a trvanlivé potraviny. Vyhledávané je dětské oblečení, hračky nebo krmiva pro domácí zvířata.

Je pro lidi stále důležitá cena nebo o výběru zboží rozhoduje i něco jiného?

Cena hraje stále důležitou roli. Poslední dobou pozorujeme trend, kdy zákazníci daleko víc sledují složení a původ potravin.

Jak se za dvacet let změnily služby pro nakupující?

Přibyly třeba samoobslužné pokladny. Zboží stačí načíst a rovnou si vložit do tašky, což zkracuje čekání a vyklávání věcí z košíku na pokladnu. Objevily se věrnostní programy, nákup potravin přes internet nebo možnost objednat si nákup a vyzvednout si ho přímo v obchodě.