VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kruháčů je zatím málo, letos jich přibude

Hodonínsko - Obcím a městům na Hodonínsku jako by se do budování kruhových objezdů moc nechtělo. Řidiči tu zatím narazí jen na čtyři.

20.2.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Rendl

Dva jsou součástí průjezdu Lužicemi a další dva regulují dopravu v Hodoníně u obchodních center. Jejich počet se ale letos minimálně zdvojnásobí.

„V tomto roce chceme stavět okružní křižovatku u Arkusu. Čekáme na VaK, který tam bude rekonstruovat kanalizační síť,“ uvedla nejbližší plány Hodonína místostarostka Anna Matějková. Město také vypracuje studii na další kruhový objezd, který může výrazně změnit podobu jeho centra. Vyrůst má mezi Domem umělců a sochou Masaryka.

To je však hudba budoucnosti. Jisté je, že první kruháč letos postaví v Kyjově. „Souvisí s budováním Penny Marketu a spojí ulici Palackého a Brandlovu,“ upřesnil místostarosta Miroslav Hula.

Podle koncepce dopravy chtějí mít Kyjovští další okružní křižovatky vedle nového parkoviště u nemocnice a na výjezdu směrem na Vlkoš a Milotice. Ani jednu nebude stavět město, ale kraj a stát.

To je také případ Čejkovic. Obecní úřad po letech dosáhl toho, že mu Jihomoravský kraj opraví rozbitou silnici v obci. Podobně jako v Lužicích na ní budou dva kruháče.

„První u kostela, další u odbočky na Starý Poddvorov,“ vyjmenoval starosta Čejkovic Pavel Novotný. Oprava silnice začne stavbou kanalizace v červnu a ještě letos bude podle starosty hotová.

Dlouhodobé dopravní problémy trápí Veselí nad Moravou. Dva kruhové objezdy by mohly vyrůst na přetíženém hlavním tahu do Uherského Hradiště.
„U křižovatek na Petrov a Blatnici je doporučuje studie Centra dopravního výzkumu. Cestu ale bude rekonstruovat Ředitelství silnic a dálnic, které zvažuje také variantu se semafory,“ řekl starosta Martin Bedrava.

Sám by rád viděl další dva objezdy u obchodního domu Billa a odbočky na Kozojídky. „Přispívají ke zpomalení a větší plynulosti dopravy. I po stránce architektonické je takové řešení lepší než klasická křižovatka,“ domnívá se Bedrava.

Budování kruhových objezdů však souvisí s celkovým řešením dopravy ve městě. Proto si na ně Veselané budou muset ještě nějakou dobu počkat.

 

Novinky přijímali pomalu

Lužice/ Prosadit novinky v dopravě není jednoduché. Své o tom ví starosta Lužic Jaroslav Kreml. Před dvěma lety se staly součástí centra obce dvě okružní křižovatky. Nový projekt záměrně zúžil silnici. Mnozí řidiči přijímali tuto novotu s nevolí.

„Zpočátku jsem si říkal, že každou novinku lidé chválí i haní. Spíš mě překvapilo, kolik bylo záporných reakcí. Dnes ale vím, že nejvíc jsou vždycky slyšet ti, kteří si stěžují,“ řekl Jaroslav Kreml.

Některým řidičům náklaďáků a autobusů se kruhové objezdy zdály příliš úzké. Přejížděli proto i přes prstence, které je z obou stran ohraničují. „Dnes už se to tak často nestává. Myslím, že tudy jezdili z naštvanosti, a nebo to byli neschopní řidiči,“ domnívá se Kreml.

Obec na tyto problémy reagovala rozšířením obou nájezdů asi o půl metru. Už před tím ale starosta provedl experiment, kterým chtěl dokázat, že skutečně profesionálnímu řidiči nedělá velikost objezdů žádný problém. Zoltán Nagy dokázal se svým kamionem kroužit stále dokola a silnice se mu zdála dostatečně široká. „Ve Francii nebo Holandsku jsou objezdy ještě menší,“ potvrdil řidič z povolání Nagy.

Zadostiučiněním se pro starostu stalo první místo v loňském ročníku celorepublikové soutěže Cesty městy, kterou vyhlašuje Nadace Partnerství.
„V porotě byli odborníci, kteří sledují evropské trendy. Vážím si toho, že ohodnotili nejen okružní křižovatky, ale celkové architektonické řešení centra,“ řekl Kreml.

„Ostatním starostům jsem doporučil, aby Lužice navštívili, protože ten projekt je unikátní tím, jak využívá veřejný prostor,“ prohlásil při předávání ceny Radek Patrný z Nadace Partnerství.

Důležitější než ocenění je ale bezpečnost obyvatel. Za dva roky se v centru Lužic nestala žádná dopravní nehoda. Nedávné měření rychlosti prokázalo, že se tu jezdí podle předpisů a řidiči šlápnou na plyn jen v místech, kde je silnice širší.

Obec proto bude už v nejbližších měsících pokračovat v projektech, které ještě zvýší bezpečnost na ulicích.

 

Autor: Miroslav Pechura

20.2.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nálezy. Ilustrační foto.

Ztráty a nálezy? Někdy přijmou i kozla

Ilustrační foto.

Grand Prix: hotely a kempy hlásí obsazeno

DOTYK.CZ

České pivo určené ženám pobouřilo Britky. Je to sexismus, zlobí se

Česká společnost Aurosa Martiny Šmírové uvedla na trh stejnojmenné pivo, určené ženám. Když ho zkusila prodávat v Londýně, narazila. Britských žen se dotklo, že jim někdo předepisuje, jaké pivo mají pít.

Sady s ovocem mizí. Nejvíce ubývá broskvoní a třešní

Brno /INFOGRAFIKA/ – Sadů a zahrad je na jižní Moravě stále méně. Nejvíce ubývá broskvoní. Problémem je levné ovoce z dovozu i počasí.

Veslař Baldrián skončil druhý ve skifu, Rédr proháněl Synka

Hodonín /FOTOGALERIE/ - Slušné výkony přinesly účasti ve finále i cenné medaile. Hodonínští veslaři mají za sebou povedené období. Členové jihomoravského klubu, který letos slaví výročí sto deseti let od svého založení, uspěli na domácím závodě i mistrovství republiky všech věkových kategorií.

Rozmazané fotografie? Možná minulost. Díky metodě brněnských vědců

Brno - Policisté hledají podezřelého. Získají fotografii poznávací značky z kamer, je ovšem rozmazaná. Není to pro ně ale problém. Pomocí metody s umělými neuronovými sítěmi, které matematicky zpracovávají vložená data k žádanému výsledku, mají fotografii brzo doostřenou a značku přečtou. Podobný scénář se může stát realitou díky metodě doostřování fotek, kterou vymyslel Michal Hradiš z Fakulty informačních technologií brněnského Vysokého učení technického.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení