Máte v kapse zbytečných dvě stě tisíc korun a chtěli byste si pořídit nový vůz? Pokud patříte mezi ty šťastné, kteří si mohou i přes hospodářskou krizi dovolit utrácet, možná byste neměli otálet. Ceny vozů jsou u samého dna.
Auta se dostávají pod magickou hranici

Dvě stě tisíc. Poměrně slušná kupa peněz, ale ještě donedávna by si za ni koupil nové auto jen málokdo. Ovšem krize zapracovala a automobilky se snaží prodávat i za cenu výrazných slev. Některá auta se tak dostala i pod magickou hranici sto padesáti tisíc korun.

Bezkonkurenčně nejlevnější značkou na českém trhu se zdá být rumunská Dacia se svým vozem Logan, který startuje na 129 tisících. Ale i další modely Dacie jsou levnější než srovnatelné produkty konkurenčních automobilek. Například modelově mladší Sandero začíná na 149 tisících a je druhým vozem značky, který pokořil stopadesátitisícovou hranici.

Komu vadí, že Dacia není typicky západní značka, může se rozhlédnout po Apeninském poloostrově. Nejlevnější fiaty se totiž rumunské automobilce příliš nevzdalují, díky mimořádným slevám. „Na naše vozy uplatňujeme šrotovací příspěvek. Původně jsme jej plánovali vyplácet do konce září, ale akci jsme prodloužili do konce října a do vyprodání,“ uvedla Deníku Anna Mazánková z českého zastoupení italského výrobce. Čtyřicetitisícová sleva třeba Fiatu Panda stlačí cenu na historicky nejnižší mez 132 900 korun.

Splátkový režim

Ale tím výčet v uvozovkách levných vozů zdaleka nekončí. Výrazné slevy nabízí celá řada dalších automobilek, přičemž cenová redukce je často spojená s využitím splátkového režimu. To je případ i značky Kia, u které se díky leasingu může zákazník u modelu Picanto dostat také pod sto padesát tisíc.

Nejlevnější auta na českém trhu

„Potvrzuji, že z nabídky Kia Motors Czech splňuje kritérium horní hranice pořizovací ceny 200 000 korun s DPH model Picanto, který lze po uplatnění akčního bonusu 30 000 korun nyní pořídit za cenu 169 980. Při využití leasingového programu KIA Finance se bonus navyšuje o dalších 20 000 korun,“ uvedla mluvčí společnosti Kateřina Vokounová.

Automobilky netratí, prodej malých vozů roste

Přitom se rozhodně nemůže říci, že by automobilky na laciných vozech tratily. Podle samotných prodejců se malé vozy prodávají nadmíru dobře. Potvrzuje to například Chevrolet u svého modelu Spark.

„Chevrolet Spark se prodává výborně, loni byl nejprodávanějším vozem ve své třídě. Letos nás předběhl Fiat Panda, ale jen proto, že automobilka nestíhala Spark vyrábět, a tak nebyl tři měsíce na trhu. Teď už ho ale máme a podle zájmu očekáváme, že Pandu do konce roku zase předběhneme,“ potvrdila Kamila Martinovská, ředitelka prodeje značek Opel a Chevrolet u společnosti Srba Servis.

Ovšem ne všechno levné musí být zároveň i kvalitní. Upozorňuje na to například dopravní expert Robert Šťastný. „Záleží na tom, zda jde o nějakou akční nabídku vybaveného modelu či je zlevněný model nějak redukovaný. Na zlevněné vozy mohou být použity levnější materiály, mohou chybět nějaké prvky, jako třeba různé stabilizace,“ říká.

Podle něho by měli případní zájemci sledovat mezinárodně uznávané spotřebitelské testy Euro NCAP, ovšem s tím, že by se měli zaměřit i na vybavení, se kterými vozy testují. S chudší výbavou, byť naprosto shodný model, nemusí mít nutně stejné parametry jako testovaný vůz.

Pozor na čínské kopie!

„Pak je tu ještě otázka záruky a servisu. Zákazník by měl zvážit, zda levné pořízení vozu jej nebude stát peníze navíc za servisní práce a opravy,“ upozorňuje Šťastný. Jak uvedl, nelze ani stoprocentně vyloučit, že český zákazník při své honbě za laciným vozem nenarazí na podloudné prodejce čínských kopií.

Vozy zaběhnutých značek se totiž čas od času stanou vzorem asijských napodobitelů. Proto by první kroky při koupi vozu měly určitě směřovat k renomovanému prodejci.Ze všech dostupných dat to vypadá, že ideální doba pro koupi vozu je právě teď. I přesto ale nelze vyloučit, že v dohledné době přijdou ještě další slevy. A pokud skutečně přijdou, mohli bychom je podle ekonomů očekávat zhruba za půl roku. „Dojdou stimulační opatření, což by se mohlo projevit na nižších prodejích aut.

Mohly by se proto objevit historicky nejvyšší slevy,“ říká například analytik společnosti Atlantik FT Patrik Vyroubal. Je ale taky možné, že automobilky místo slev omezí výrobu, třeba tak, jak to plánuje Škoda Auto, která odstávky spustí už v říjnu. S téměř stoprocentní jistotou je ale možné vyloučit pro nejbližší dobu masivní zdražování. To by podle expertů sice mohlo přijít, ale až v době ekonomické konjunktury, a na tu si patrně Česká republika ještě nějaký ten rok počká.

Zdraží Janota auta? Kdepak, míní experti

Automobilky si stěžují, že tzv. Janotův úsporný balíček příliš tlačí na jejich finance a hrozí zdražováním. Opatření ministra financí totiž vedle dalších úsporných kroků zvyšuje i sazbu DPH o jedno procento, což by se prý mohlo u cen vozů projevit několikatisícovým navýšením. Podle expertů oslovených Deníkem se ale jedná o liché spekulace

Podle ředitelky analytické společnosti Next Finance Markéty Šichtařové zákazníci vyšší DPH nepocítí. „Klesá poptávka po výrobcích automobilek, takže v této situaci si jakékoli zdražení nebudou moci dovolit,“ říká. Podle ní se vyšší DPH nepromítne ani v dalším zboží. Zvýšení by měli vykompenzovat obchodníci, kteří díky nulové inflaci mají ke slevám ideální příležitost.

VOJTĚCH JANDA
ZDENKA DVOŘÁKOVÁ