VYBRAT REGION
Zavřít mapu

První motocykly v Hodoníně prodával Skoták

Hodonín /HODONÍN VČERA A DNES/ - Po I. světové válce měl Hodonín spíše vesnický charakter a ani počtem obyvatel se neřadil k větším městům. v roce 1921 zde žilo pouze 13 200 obyvatel. Přesto se dá konstatovat, že v mnoha „progresivních" směrech držel Hodonín celkem krok. Světová historie motocyklů se píše od druhé poloviny devatenáctého století.

12.1.2013
SDÍLEJ:

Dnešní ulice Wilsonova vedle Hotelu Grand.Foto: archiv Antonína Kučery

„První motocykl byl sestaven v roce 1869 a byl poháněn parou, motocykl poháněný benzínem vyrobil v roce 1885 Gottlieb Daimler. Tento vynálezce se ale o motocykly nezajímal, chtěl pouze vyzkoušet svůj motor. Od té doby se rozvoj „motorových dvoukolek" velmi zrychlil. Sériovou výrobu zahájila německá firma Hildebrand a Wolfmüller v roce 1894," uvádí přesné letopočty Wikipedie.

V Čechách začala výroba motocyklů o něco později. První český motocykl vyrobili Václavové Laurin a Klement v roce 1899., ale během 
I. světové války civilní výroba motocyklů stagnovala. 
S rozvojem motorismu se po ukončení válečných peripetií brzy objevily nové motocykly i v Hodoníně a první firma, která tam zavedla prodej motocyklů, byl „závod" Jaroslava Skotáka.

Jaroslav Skoták nebyl hodonínský rodák, narodil se 
18. září 1895 v Blansku. Vyučil se strojníkem, potom deset let pracoval u svého švagra
H. Šéna v Kyjově. Motocykly nebyly původně jeho hlavním sortimentem, začal jako zástupce s odstředivkami a motocykly měl pouze jako doplňkové zboží. Ale když se motocykly začaly prodávat lépe jak odstředivky, věnoval se pouze tomuto artiklu. V roce 1926 si zřídil vlastní prodejnu na adrese „U dráhy 68", kde vedl z počátku pouze prodej motocyklů, ale v krátké době si k tomu přibral i obchodní zastoupení pro prodej automobilů firmy Škoda. Byla to vlastně téměř nová značka, protože pouze o rok dříve, v roce 1925, došlo ke spojení firmy Laurin & Klement se strojírenským podnikem Škoda, což znamenalo konec značky L&K a přechod na jméno a znak Škoda.

Skotákův obchod prosperoval, proto si mohl nedaleko prvního obchodu postavit vlastní dům a v roce 1928 přemístil obchodní místnosti „do svého", na tehdejší Nádražní třídu číslo 12. O progresivním myšlení a obchodním duchu Jaroslava Skotáka svědčí i další sortiment, jenž začal prodávat. Obchod s motocykly se logicky ukázal jako sezónní, proto ve svém obchodě zavedl také prodej radiopřijímačů a krátce na to přidal sortiment spíše neobvyklý – zřídil prodej dětských vozidel a hraček.

O pár let později prodával dětská vozidla pod nádražím i další obchodník, rodák ze Šardic, Jakub Brhel. Původně začínal jako obchodní cestující v oboru jízdních kol a šicích strojů a zřejmě podnikal úspěšně, o čemž svědčí text o obchodu pana Brhla v Kronice řemesel, obchodu, živností a výroby:

„V roce 1934 zařídil se pro sebe, využiv široké své klientely z činnosti cestovní. Ačkoliv začínal se skrovnými finančními prostředky, přece dík své agilnosti a přičinlivosti brzy získal dostatek živné půdy pro svůj podnik a rozšířil okruh svého zákaznictva až do Brna a ostatních rajonů, kde jsou obchodníci stejného druhu."

Při pohledu na dobové fotografie člověka možná napadne, že již v době téměř před sto lety zdobily reklamní nápisy kdejaký volný štít či stěnu. Dnes se zdá, že reklamy je okolo nás příliš mnoho, ale reklama je stará jako lidstvo samo. Důkazem je třeba tento text z Wikipedie: „První písemný záznam o reklamě se dochoval na hliněné tabulce, kterou archeologové objevili v Egyptě, v místě bývalého starověkého královského města Memfis. Stojí na ní: „Zde žiji já, Rinos z Kypru z milosti bohů obdařený uměním vyložit neomylně každý sen." Jde tedy o první – i když skromný – čtyři tisíce let starý billboard."

ANTONÍN KUČERA

Autor: Redakce

12.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Zvýšené nebezpečí vzniku požárů končí. Hejtman výstrahu odvolal

Zkušený záložník Jiří Vítek (na snímku) pomohl fotbalistům Kozojídek k postupu do I. B třídy a teď se spoluhráči zažívá skvělý vstup do nové sezony.

Kněždub pokazil Bobotovi debut. Souboj nováčků rozhodl Bančák

Taxikářům bez průkazu nově hrozí až stotisícová pokuta

Jižní Morava – Novela upravuje postihy taxikářů a je zaměřená proti provozovatelům takzvané černé taxislužby, tedy jízdy bez platného průkazu. Těm hrozí pokuta až sto tisíc korun. Oficiálním taxikářům, kteří služby předraží nebo nepoužijí taxametr, pak hrozí okamžité odebrání průkazu.

Milotice stáhly ztrátu z 0:3 na 4:4. Obrat Dubňan přinesly hlavičky

Milotice – Ani vedení o tři branky rohateckým fotbalistům první výhru v letošním ročníku I. A třídy nepřineslo. Slavoj v divokém nedělním zápase ztratil náskok 3:0 a 4:3, nakonec v Miloticích získal po divoké remíze 4:4 alespoň bod.

Smrt na přejezdu: policie dál vyšetřuje. Zraněná dívka je stabilizovaná

Znojemsko /ANKETA/ - Čtyři mrtví, šest zraněných, z toho čtyři děti. Jak už Deník Rovnost informoval, dvě tragické víkendové nehody se staly nedaleko Znojma v rozmezí osmačtyřiceti hodin.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení