VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hyzdí ulice. V centru Brna začal boj s nevkusnou reklamou

Brno /ANKETA/ – Válku zamoření centra města reklamou vyhlásili radní Brna-středu. Staví se proti vývěsním štítům i polepeným výlohám obchodů v městské památkové rezervaci. Obchodníkům nejen hrozí pokutami za nedodržování vyhlášky, ale také nabízejí rady a pomoc s vizuálním sjednocením vzhledu prodejen. I tak je část majitelů obchodů proti.

22.6.2016 AKTUALIZOVÁNO 23.6.2016
SDÍLEJ:

Nevkusné vývěsní štíty a polepené výlohy obchodů v městské památkové rezervaci vadí radním Brna-středu. Zahájili boj proti takzvanému vizuálnímu smogu.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Vizuální smog, tedy zamoření města nevkusnou reklamou, mohou tvořit i reklamní výstrče, které mnozí lidé zaměňují za vývěsní štíty. „Na rozdíl od vývěsního štítu je výstrč kolmá na zeď, zatímco štít je v její rovině. Pokud si majitel na obchod takovou reklamu umístí, nikdo ho moc nekontroluje. Přitom jen menšinu z nich povolil stavební úřad," prohlásil radní Brna-středu Svatopluk Bartík.

Do budoucna se chce radnice městské části s provozovateli obchodů domluvit, aby sami reklamu odstranili. Pokud odmítnou, nepovolené reklamy může stavební úřad pokutovat až do výše padesát tisíc korun. „Nechceme rychlý přechod od úplné tolerance k potlačování. Případné pokuty budou začínat na dolní hranici," ujistil Bartík.

O dvě stě sedmdesát ploch pro reklamu na sloupech osvětlení přijdou v centru do konce roku i Technické sítě Brno. „Bude to mít drobný dopad na hospodaření, ale reklamy se budeme snažit přemístit mimo památkovou zónu," řekl ředitel společnosti Pavel Rouček.

Podnikatelům v centru pomůže i manuál dobré praxe, který má vzniknout do roka. „Chceme představit pozitivní příklady a tipy pro obchodníky, jak svou prezentaci zlepšit," uvedla grafička Veronika Nováková. Radnice nabízí i pomoc návrhem vzhledu, použitých barev a materiálů.

Myšlenka na sjednocení vzhledu se ale nelíbí některým podnikatelům. „Každý se chce lišit, když bude vše stejné, už to není reklama," zhodnotil majitel kavárny Pellegrini John Merdita.

Iniciativu městské části naopak podporuje brněnský magistrát. „Dlouhodobě to přinese městu jen samá pozitiva," zmínila brněnská radní pro marketing a cestovní ruch Petra Rusňáková.

K dlouhodobým plánům Brna-středu patří i omezení reklamy na tramvajích hromadné dopravy zajíždějících do městské památkové rezervace. „Diskuzi se nebráníme. Je ale třeba zvážit zisk, který dotuje také provoz hromadné dopravy. Je v řádech milionů," upozornil Jan Seitl z dopravního podniku.

ANKETA: Vizuální smog

Jako vizuální smog odborníci popisují zamoření veřejného prostoru nevkusnou reklamou, která nerespektuje své okolí vzhledem či velikostí.

Otázka: Vadí vám hrozba odstranění reklamních výstrčí?

Anketa.Renata Kubínová, majitelka tetovacího salónu Tattoo Lexus

Je to pro podnikání problém, protože jako malý živnostník si nemůžu dovolit pronajmout si obchod s výlohou do ulice. Mám tetovací salón ve druhém poschodí a musím na sebe nějak upozornit, protože je to pro moje podnikání životně důležité. Nemám stálé zákazníky, ale potřebuji nové a nové. Ceduli jsem si domluvila s památkáři a teď se dozvím, že potřebuji další povolení od stavebního úřadu. Nikdy mi to nikdo neřekl. Tohle je výmysl lidí, kteří se nikdy nezkoušeli sami uživit.

Jakub Dutka, provozní baru RotorAnketa.

Ve večerních hodinách štít určitě láká lidi z temnějších ulic. Ve dne nemá tak velký vliv. Nemůžeme ho přes den schovat a na noc zase namontovat. Já osobně nevidím problém v poutači, jako máme my, ale spíš v těch lákajících na značku piva nebo na jiné značky. To určitě škodí vzhledu města.

Anketa.Naďa Sedláčková, majitelka Parfumerie Esta

Mně by velice mrzelo, kdybych přišla o štít, protože tady jdou lidi z České ulice a vidí, že je tu něco zajímavého. Nemáme reklamu v rádiu nebo jiném médiu, nás si zákazníci najdou sami. Když je reklama na fasádě pěkná, tak nikomu nemůže vadit. Ale co nevadí nikomu, ani policistům je, že si tu bezdomovci dělají z chodníku toalety. Rozepínají si poklopec hned u výlohy na rohu. Kde je pak tady to krásno? Jen se hledají problémy, které nejsou a viditelné problémy nikdo neřeší.

Jana Zavadilová, majitelka květinářství Port květinyAnketa.

Pro nás by nebyl zas tak velký problém o poutač přijít, ale na spoustě míst to pomáhá hodně a měli by určitě méně zákazníků. Líbilo by se mi, kdyby byly poutače vizuálně sjednocené. Mně se líbí večer osvícené a hezky nazdobené výlohy. Pokud propagaci schválí památkáři, tak mi většinou nevadí. A o tom, že potřebuji kromě povolení památkářů i stavební povolení, nic nevím.

Anketa.Marie Isaidová, vedoucí prodejny Orient Mini Market

U nás by určitě byl problém odstranit vývěsní štít. Když člověk prochází ulicí, tak nemá nejmenší šanci si všimnout nějakého obchodu. Pro některé bývá i problém si všimnout výlohy, a pokud jim něco neupoutá pohled, tak si toho vůbec nevšimnou. Pro nás by to určitě byl problém, protože bychom měli méně zákazníků.

Autor: Jan Žlebek

Mají města regulovat podobu vitrín v centru?

ANO

74 %

NE

26 %

Hlasovalo: 325

Anketa byla ukončena

22.6.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jedním z výrazných prvků v kampani před posledními volbami byly koblihy hnutí ANO (na snímku je rozdává Andrej Babiš). „Definitivní rozhodnutí ještě nepadlo, ale ráda bych je při letošní kampani také měla," sdělila náměstkyně hejtmana z ANO Taťána Malá.

Politické strany zbrojí na volby. Lákají na lékaře nebo buchty a koblihy

Nejstraší výčepní na jižní Moravě František Tesař.

Říkají mi děda. Pozvání na pivo ale odmítám, říká výčepní piva z otevřené garáže

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Student uspěl s návrhem rodinného domu. Zaujal železobetonovou konstrukcí

Hodonín – Třetí cenu v jedenáctém ročníku celostátního kola středoškolské soutěže o nejlepší studentský projekt rodinného domu s využitím systému Ytong získal Lukáš Beňa. Student hodonínské průmyslovky s moderním nízkoenergetickým domem pro čtyřčlennou rodinu s názvem Logic suverénně zvítězil v krajském kole.

Muzeum dostalo poštovní známku k dvoustému výročí. Pošta vytiskne 750 tisíc kusů

Brno /INFOGRAFIKA/ - Část Biskupského dvora, věže katedrály svatého Petra a Pavla a paleolitická Věstonická venuše. Všechny tyto pamětihodnosti dohromady tvoří návrh nové známky, kterou v týdnu vydala Česká pošta ku příležitosti dvoustého výročí od založení Moravského zemského muzea v Brně.

Vytrvalejší cestovatel než vlk. Rys přišel do Moravského krasu až z Beskyd

Blanensko – Vědci minulý týden odchytili a očipovali rysa v Moravském krasu. Očekávají, že díky tomu získají nové poznatky o vzácné šelmě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies