Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Problematická křižovatka Bystrcké a Kníničské ulice. Ilustrační foto.
Přestavbu problémové křižovatky do tvaru fazole kraj odkládá. Kvůli nové studii

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v BrněZdroj: DENÍK/Markéta Evjáková

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

RegioJet. Ilustrační foto.
RegioJet převlékne stevardy ve vlacích do plavek

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Vizualizace Janáčkova kulturního centra.
Zemina, noviny. Do základů Janáčkova kulturního centra vloží osobnosti i Rovnost