„Podvodných jednání na internetových portálech policisté na Hodonínsku evidují od začátku roku více než dvacet případů. Některé jako přestupek, ostatní jako trestný čin podvodu. Záleží na hodnotě nabízeného zboží. Hranice mezi přestupkem a trestným činem je pět tisíc korun,“ uvedl mluvčí hodonínské policie Petr Zámečník.

Ten uvedl některé z případů poslední doby. Všechny se týkají nákupu elektroniky. Nejčastěji se vyskytoval nákup mobilního telefonu. Vždy šlo ale o nedoručení zboží, které bylo zaplacené.

Podle Hodonínským deníkem oslovených internetových obchodů nemohlo jít v případě hlávky zelí o omyl. A to i kdyby šlo o zavedeného prodejce a ne někoho, kdo se účastní nabídky některého z bazarů. Hodonínskou událost všichni označovali za skutečnou kuriozitu.

„Záměna se stát může. Ale taková, že jde o jinou barvu nebo typ výrobku. Ne notebook za zelí. To je opravdu rarita,“ uvedl Vladimír Schoř z jednoho z brněnských obchodních center zabývajících se prodejem elektro zboží. Tomu se jednou stalo, že k zákazníkovi přišla krabice vycpaná papírem. Místo záměny šlo ale dohledat podle průběžně prováděných záznamů o váze. Hlávka zelí ale podle něj vypovídá o jasném úmyslu se obohatit.

„Spíš jsem zaslechl o cihle nebo nějakém starém haraburdí jako je starý reproduktor. To došlo ke koncovému zákazníku místo notebooku nebo mobilu. Nám se ještě takový případ nestal a doufám, že ani nestane,“ uvedl provozovatel dalšího ze zavedených portálů Miloslav Marek. „Český človíček je velice vynalézavý a jak vyplývá i z průzkumů, většinu krádeží mají na svědomí právě zaměstnanci,“ doplnil Marek. Nejen on vzpomněl riziko, které se objevuje při přepravě.

„Podobný případ u naší firmy nepamatuji. Dříve se ale snad stalo, že zákazníkovi měla přijít plazmová obrazovka. Originál bedna pak byla plná štěrku. Podobné případy bývají nejčastěji chybou zaměstnance přepravce,“ uvedl ředitel jednoho z největších internetových obchodů v republice Ondřej Vičar.

Rizikovou skupinou jsou podle Vičara řidiči. Dokáží otevřít krabici a vyměnit zboží tak, že si toho zákazník nevšimne. Prodejci proto doporučují co nejpečlivější postup při přebírání zboží. „Nejlepší je bednu otevřít přímo při přebírání. V tuto dobu to bohužel zákazník často nechce, protože kupuje dárek a chce ho v neporušeném balení,“ připomněl riziko předvánočního času Vičar.

Ten proto doporučuje alespoň co nejpodrobnější prohlídku případného porušení obalu a zapsání do předávacího protokolu. Jsou podle něj známé i případy, kdy řidiči opakovaně dokázali otevírat bedny pomocí žiletek tak precizně, že i odborníci měli problém porušení najít.

V mnoha případech se ale pachatelé skrývají za internetovými inzeráty. „Odhalování těchto skutků bývá často velmi složité. Pachatelé vystupují pod přezdívkami a často uvádějí falešné adresy a identity. Policisté, kteří se zabývají počítačovou kriminalitou po nich samozřejmě pátrají, ale ne vždy je jejich snažení korunováno úspěchem,“ uvedl mluvčí policie.

Policie radí:

- Neposkytujte nikomu své osobní informace, aniž byste si ověřili jejich totožnost a důvod, proč je potřebují
- To samé platí s posíláním peněz neznámé osobě
- Ujistěte se, že rozumíte podmínkám internetových obchodů vztahujícím se na vrácení peněz, vrácení zboží a záruční lhůtu.
- Reputaci internetového obchodu si můžete ověřit zobrazením výsledkové karty WOT, případně recenzí nebo dát na dobrá doporučení známých lidí
- Hned po doručení zásilky zkontrolujte její obsah
- Informujte se také na možnost nepřijetí zásilky, která neodpovídá objednávce