VYBERTE SI REGION

Jihomoravský kraj schválil koupení nových elektrických vlaků za sedm miliard

Jižní Morava – Nové elektrické vlaky za sedm miliard korun plánuje pořídit do svého majetku Jihomoravský kraj. Chce na to čerpat šest miliard z Evropské unie, miliardu zaplatí sám. Ve čtvrtek to schválili Jihomoravští zastupitelé.

18.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Podle hejtmana Michala Haška je cesta pořízení vlastních vlakových jednotek obvyklý model například v některých spolkových zemích v Německu. „Vlaky by nakoupil do svého vlastnictví přímo Jihomoravský kraj a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu," vysvětlil Hašek.

Přečtěte si k tématu:
Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Kraj plánuje pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdily by po elektrických tratích například na trasách linky S2 Křenovice-Brno-Blansko nebo S3 Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by fungovaly i jinde.

Současný stav vlaků je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav elektrických jednotek na těchto tratích už dříve potvrdila.

Nové jednotky by mohly jezdit po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Nepředjímáme, kdo bude nový dopravce, je to tedy otevřená záležitost. Navíc, v případě jakéhokoli problému provozovatele nehrozí, že by byla zastavená nebo blokovaná doprava, protože by kraj nakládal s vlastním majetkem," poukázal na výhodu Hašek.

Návrh podpořilo sedmačtyřicet zastupitelů ze čtyřiapadesáti přítomných. V programu na regionální železniční dopravu je celkem asi jedenáct miliard. Požadavky krajů přitom převyšují třicet miliard. „Vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené," uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák.

Autor: Věra Sychrová

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Stání v centru? Města chystají nová řešení

Mladý hodonínský obránce Mikhail Potekhin (na snímku) si ve středečním derby s brněnskou Technikou připsal první gól v letošní druholigové sezoně.

Nejraději bych pořád jezdil pomáhat útočníkům, říká obránce Potekhin

Ples jako Brno nabídne Farnou a candáta. Mikulčice zvou na pálenky a zelí

Jižní Morava /TIP NA VÍKEND/ - Tři a půl tisíce porcí jídla, tři sta lahví šampaňského a třicet tisíc živých květin. Letošní Ples jako Brno přivítá přes šest set hostů v sobotu v osm hodin večer ve Fait Gallery v Brně. Program je podle slov organizátorů tento rok nejbohatší za posledních několik let.

Stavební místa? Někde stojí metr čtvereční 25 korun, jinde vyjde na pár tisíc

Jižní Morava – Mikulov, Pavlov a Klentnice. To jsou podle břeclavského realitního experta Roberta Schmidta lokality, kde jsou nejdražší stavební pozemky na Břeclavsku. Ceny tam v průměru přesahují dva tisíce korun za metr čtvereční. „V centru Mikulova se ale pozemky prodávají i za pět tisíc za metr," zmínil muž. Jen stavební parcela tak vyjde na miliony korun.

Sasínek skončil na mítinku v Ostravě devátý. Sprinterka Paličková byla čtvrtá

Hodonín – Chtěl se rozběhat a přiblížit osobnímu rekordu, ale první letošní halový podnik Patriku Sasínkovi žádný velký výsledek ani radost nepřinesl. Hodonínský vytrvalec skončil na mítinku Athletics Indoor Ostrava v závodě na osm set metrů devátý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies