D55 je narýsovaná přes lesy Bzenecké Dúbravy, kde jsou i chráněné oblasti. „Koridor je pás široký čtyři až šest set metrů. Teprve po vydání zásad se výsledky promítnou do územních plánů obcí, které zpřesní trasu připravované dálnice. Ta se může od problematických záležitostí posunout dál," vysvětlil krajský radní Antonín Tesařík s tím, že kompenzační opatření a podmínky se řeší v dalším stupni přípravy stavby.

Dále nové krajské zásady počítají i s novým vedením stávající silnice první třídy I/55, kterou v úseku od Petrova po Vnorovy řeší ve dvou variantách. Nyní vytíženou cestu by posunulo u Veselí nad Moravou a Vnorov jižně mimo zástavbu, Strážnici by pak obchvátila ze severu a na Petrov by směřovala kolem Baťova kanálu, či jižně pod unikátním sklepním areálem Plže.

V novém územním plánu kraje je zakreslený také průplav z Hodonína k Dunaji, který se má v jedné z variant odpoutat od řeky Moravy už za hodonínským Nesytem a pokračovat mezi Mikulčicemi a Slovanským hradištěm.

S obřím překladištěm se v zásadách ale nepočítá. „Tento záměr je natolik nevyjasněný, že nelze v současnosti přesně identifikovat místo a také to, jakým způsobem se tam má překládat. Chybí rovněž studie, na jejímž základě se projednají potřeby v daném území," vysvětlila vedoucí krajského odboru územního plánování Eva Hamrlová. Novinkou je zdvojení ropovodu Družba, který může v Hodoníně odbočit kolem Mutěnic a Čejče na severozápad.

Kraj už měl připravené zásady územního rozvoje v roce 2012, tehdy je ale kvůli nedostatečnému vyhodnocení vlivu dopravních staveb na život obyvatel zrušil soud. Ty v současnosti projednávané chce vedení kraje schválit ještě v tomto volebním období, které končí v říjnu. „Lidé ale ještě mohou uplatnit námitky a připomínky do patnáctého června," dodal Tesařík. Podle něj znamená vydání nových zásad výrazný příspěvek ke zlepšení života obyvatel v kraji.