Konečné řešení návrhu ale zatím není hotové. „Chceme návrh územního plánu projednávat ještě jednou. Prioritou je pro nás, aby obchvat Strážnice vedl severním směrem," řekl místostarosta Walter Bartoš.

Návrh územního plánu by měl ukázat cílové možnosti různých tras dopravy ve Strážnici. Podle projektanta zodpovědného za tento územní plán, architekta Pavla Šemory, by se výstavbou silnic druhé a třetí třídy snížil provoz mezi strážnickými branami a také zrušil jeden úrovňový přejezd přes železnici na příjezdu z Radějova.

Na nově vzniklých silničních trasách by neměl být příliš vysoký provoz. „Tranzitní doprava by měla být odvedená po silnici první třídy, která je jako rezerva trasovaná severně od města. Obchvat I/55 by začal před Petrovem a napojil by se u Veselí nad Moravou," vysvětluje architekt.

Šemora dále uvádí, že do budoucna vše závisí na výstavbě rychlostní silnice R55, která má za úkol snížit intenzitu dopravy obcím na současné I/55 mezi Hodonínem a Otrokovicemi, a to včetně Strážnice. „Otázkou je v současné chvíli to, jestli zastupitelé návrh územního plánu schválí, nebo budou chtít jeho úpravu," dodal Šemora.

doprava 2010v roce 2010 sčítalo ředitelství silnic a dálnic intenzitu dopravy
číslo uvádí denní průměr za jeden rok na úseku mezi Strážnicí a Sudoměřicemi
těžká nákladní auta: 1 752
osobní auta a menší dodávky: 7 091
motorky: 92
celkem: 8 935

Silnice třetí třídy, která by spolu s cestou druhé třídy měla dopravu v centru Strážnice zmírnit, by ale vedla skrze lokalitu Dúbravy, kde město plánuje další rozvoj. „Kdyby vedla silnice jižním směrem, byl by to pro město smrtící koktejl," řekl místostarosta Walter Bartoš.

Lokalita Dúbrava je vilová čtvrť, ve které se navíc počítá s další výstavbou rodinných domů. „Nová silnice by mohla znehodnotit bydlení pro obyvatele této lokality a srazit cenu nemovitostí. Také by to v této oblasti vyloučilo vznik dalších míst pro domy," popsal místostarosta.

Podobného názoru je i strážnický rodák František Múčka. „Na Dúbravě a v okolí jsou soukromá stavební místa a je tam také průmyslová zóna. Ale tam stavbu nějaké silnice stejně nikdo nepovolí, je to totiž jediná zóna, kde se ve Strážnici dají stavět rodinné domy," řekl Múčka.

Múčka vyjmenovává několik předešlých záměrů na obchvat Strážnice. „Všechny plány padly. Já sám jsem třikrát podepisoval různé petice, aby to už konečně postavili," svěřil se Strážničan.

Případ jednoho zrušeného plánu přiblížila strážnická učitelka Jarmila Karvánková. „Obchvat se už jednou chystal, ale pak to zastavili kvůli kolize velké, což je chráněný druh ptáka," vysvětlila učitelka.

Hustá doprava podle ní snižuje bezpečnost chodců v centru města. „Bylo by zapotřebí, hlavně v centru, aby se ta auta městu vyhnula. Když byly moje děti malé, tak jsem jim tudy zakazovala chodit," ukazuje Karvánková na přechod u křižovatky Masarykovy, Veselské a Panské ulice s ulicí Újezd.

Velké problémy podle ní způsobila i částečná uzavírka Strážnice kvůli opravě silnice mezi branami. „Už nyní je vidět, jak si to auta zkracují cestou okolo nádraží. To také není dobré. Poslední dobou se tu stalo i hodně nehod," připomněla.

Karvánkové nepřijde trasa přes Dúbravu jako nejlepší řešení. „Mrzí mne, jak se to všechno protahuje. Nakonec asi budeme rádi za každé řešení," povzdechla si strážnická pedagožka.

ROMAN DOLEJSKÝ