Dopravní zácpa, při které stojící auta vytváří frontu několik kilometrů dlouhou. Takový obrázek se nabízel nedávno ve Bzenci, když místní zablokovali přechod pro chodce. Stejný obrázek se jim nabídne znovu v polovině září. První protest nesplnil svůj účel a také další prostředky na obranu lidí trpících nadměrnou dopravou neuspěly. Kvůli opravě silnic v Petrově a Bučovicích jsou stále přes Kyjovsko svedeny dvě objížďky frekventovaných tahů.

„Nový protest se uskuteční 15. září. Začátek bude v 9.00. Poté se uskuteční tisková konference pro zástupce médií,“ informovala za nespokojené občany Blažena Gillíková. Nyní ještě připravuje s kolegy prohlášení, které novinám v nejbližších dnech předloží. Lidem ve Bzenci došla trpělivost bezprostředně poté, co radnice obdržela zamítavé odvolání z ministerstva dopravy. Společně s Vracovem se Bzenec na ministerstvo obrátil proto, že tato dvě města na Kyjovsku trpí nejvíce. Obě objížďky se u nich scházejí.

Město: ani se nepřijeli podívat

„Vyjádření o odmítnutí došlo takzvaně od stolu, nikdo se na situaci u nás nepřijel podívat. To mě zklamalo,“ uvedl starosta Bzence Petr Čejka. Podle něj také opravy neprobíhají tak rychle, jak by mohly. Jediným výsledkem snah radnice byl příspěvek kraje na pořízení speciálních měřičů rychlosti aut a průjezdnosti.

Podle nich Bzencem projede až dvacet tisíc aut za den. V největší špičce, což je kolem osmé hodiny ráno a pak mezi druhou a třetí odpoledne, jezdí až šest set aut za hodinu. Ale ani večer není provoz o mnoho menší. I během noci projede městem až čtyři sta vozidel.

Na 15. září už se začínají chystat i policisté. Naposled měli s nabroušenými chodci co dělat. Někteří brali protest tak vážně, že nechtěli poslechnout výzvu policistů, aby nechali projet kamion plný jedovaté chemikálie. „Policie informaci o připravovaném protestu ve Bzenci už má. V současné době je věc v řešení a chystaná opatření v počátku,“ řekla mluvčí hodonínské policie Radka Polášková.

Bzenec s Vracovem na nevhodné načasování oprav a následných objížděk upozorňoval už před začátkem prací. Všechny snahy radnic se ale minuly účinkem. Lidé ve Bzenci proto začali pracovat na vlastních aktivitách. Blokáda přechodu byla jednou z nich. Kromě toho se obrátili také na krajskou hygienickou stanici kvůli hlučnosti, poté na ombudsmana či ekologický právní servis.
Kvůli neustálému vysokému provozu se množí také drobnější havárie na frekventovaném tahu. Někteří Bzenečtí v místech kolizí průběžně umisťují křížky.

Zdeněk Šmýd, Karolína Štukavčová