Stávkovou pohotovost vyhlásili v kraji řidiči autobusů v pátek. Požadují zvýšení mezd, které dříve nařídila vláda. Kraj se hájí, že jim více peněz legálně dát nemůže. „Smlouvy s jednotlivými dopravci jsme uzavřeli na základě zákona o veřejných zakázkách a nedávají nám prostor, jak peníze k řidičům dostat bez rizika, že se kraj dostane do rozporu s tímto zákonem,“ hájil postoj kraje Šimek.

Peníze proto chce získat přímo od vlády, která nařízení o navýšení mezd řidičů na osmadevadesát korun a deset haléřů za hodinu jízdy vydala. Dosud byla minimální hodinová mzda řidičů jednasedmdesát korun a šedesát haléřů. „Pokud peníze nepošle stát, kraj je připravený poslat z rezervy částku, kterou zákon o veřejných zakázkách umožňuje," slíbil hejtman.

Čtěte také: Brno i celý kraj trápí smog. Hromadná doprava možná bude zdarma už v úterý

Podle odborářů podobná částka situaci vyřeší sotva na měsíc. „Je to zhruba desetina toho, co požadujeme. Kraj se odvolává na problémy se zákonem a neví, jak nám dát víc. Pokud peníze nedostaneme je stávka velmi reálná,“ předpověděl zástupce jihomoravských odborářů v dopravě Libor Weinstein.

Odmítnout jezdit by potom řidiči mohli už na konci února. „Pokud se situace nevyřeší 20. února na schůzce Asociace krajů ČR s vládou, je reálné, že by stávkovala většina dopravců. Ze čtrnácti velkých firem na jižní Moravě se zástupci téměř všech postavili na naší stranu,“ dodal odborář.

S rozhodováním se podle něj čeká i na středeční jednání předsednictva v Praze. „Dozvíme se, jaké je celostátní stanovisko. Problém se totiž netýká jen jihu Moravy, ale i dalších krajů,“ připomněl Weinstein.

Čtěte také: Spolujízdu Uber čeká víc kontrol. Brno zvažuje dokonce i soud

Šimek chce dál jednat s dopravci i odboráři, aby problém vyřešili. „Dohodli jsme se, že uděláme kulatý stůl se zainteresovanými stranami, abychom našli způsob, jak tento problém vyřešit,“ řekl hejtman.

Dodal, že například u smlouvy se společností, která zaštiťuje největší rozsah jihomoravské dopravy, je požadovaná částka 5,7 milionu korun. „Právě proto se snažíme, abychom to maximálně urychlili a nehrozil kolaps dopravy. A jediný rychlý zdroj peněz je vláda,“ doplnil Šimek.

Některé firmy se rozhodly udržet své zaměstnance spokojené i za cenu momentální ztráty zisku. Břeclavský Bors svým řidičům vyšší mzdy vyplatil. „Měsíčně jde o dva miliony korun, zaplatili jsme je z rezerv. Na vyřešení situace stále čekáme,“ popsal dříve krátkodobé řešení problému generální ředitel společnosti František Zugar.