VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Jižní Morava - Jsou staré, nevyhovují a ještě nejsou naše. Vedení Jihomoravského kraje má o regionálních vlacích, které míří do Břeclavi, Tišnova a Slavkova, jasno. Rada rozhodla, že chce pořídit vlastní elektrické vlaky za více než sedm miliard korun. Peníze chce získat z evropských dotací.

14.1.2016
SDÍLEJ:

Elektrická pantografová jednotka 560, která jezdí na jihomoravských tratích.Foto: Wkipedia/Harold

Podle jihomoravského hejtmana Michala Haška by vlaky ve vlastnictví kraje mohly začít fungovat po roce 2019, kdy vyprší desetiletý kontrakt mezi krajem a Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Některé vlaky jsou za hranou životnosti. Stáří je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," uvedl hejtman.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav jednotek potvrdila. „Elektrické pantografové jednotky 560, které v úseku jezdí, jsou skutečně staré a mají přes čtyřicet let," sdělila Šubová. Dodala, že České dráhy se snaží vozový park modernizovat, ale postupně.

Kraj má možnost pořídit nové elektrické vlaky z Operačního programu Doprava. „Pokud budeme úspěšní, získáme na nové vlaky až přes sedm miliard korun bez daně. Z toho by kraj musel spolufinancovat patnáct procent, což je přes miliardu korun," vypočítal Hašek.

Za peníze je možné podle něj pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. O tom, který dopravce bude vlaky provozovat, rozhodne výběrové řízení.

Podle brněnského podnikatele Radima Jančury, který vlastní soukromého vlakového dopravce RegioJet, je nákup vlaků dobrý nápad. „Zajistit si vlastní vlaky je pro kraj výborné řešení do budoucna. Předešel by tak nepříjemnostem v případě krachu dopravce. O vlaky by kraj nepřišel, protože by byly jeho. Navíc, pokud dopravce poruší smlouvu, kraj luskne prsty a najde si nového," míní Jančura.

Podnikatel si také myslí, že ještě lepší řešení by bylo, kdyby vlaky nakoupil stát. I to je podle Haška možnost. „Projednám s ministrem dopravy Danem Ťokem, zda existuje varianta, že by vlaky pro kraje nakoupil za podpory Evropské unie stát. Výhoda by byla v tom, že by kraje ušetřily peníze a na nákupu by se nemusely podílet," vysvětlil Hašek.

Kraj by tak měl volbu. Buď by nakoupil vlaky sám, nebo by využil podporu státu. „Toto jsou pro nás dvě plnohodnotné varianty budoucího rozvoje a modernizace železniční dopravy na jižní Moravě," popsal hejtman.

České dráhy, které mají s krajem smlouvu do roku 2019, se chtějí o provozování regionální dopravy ucházet i dál. „Spolupráce s Jihomoravským krajem je dobrá a chtěli bychom v ní pokračovat. Náš cíl je, abychom tu i po roce 2019 zajišťovali dopravu. Když se kraj rozhodne vypisovat tendr, přihlásíme se," uvedla Šubová.

Zájem o tendr by měl i Jančura. „Pokud bude možnost, do soutěže se určitě zapojíme," uvedl podnikatel.

Podle Haška není nápad kraje vlastnit vlaky ojedinělý. Podobnou praxi podle něj mají spolkové země v Německu. „Nechceme být závislí na libovůli dopravce. Chceme mít jistotu, že vlaky budou naše a nebude nás nikdo vydírat. Kdo vyhraje tendr na provozovatele, dostane od kraje vlaky a bude je provozovat," uvedl.

Vlaky by pak jezdily po elektrických tratích na páteřních trasách do Břeclavi, Slavkova u Brna nebo Tišnova a také na tratích, u kterých je v plánu jejich elektrifikace.

VĚRA SYCHROVÁ
ELIŠKA GÁFRIKOVÁ

Autor: Redakce

Jste spokojení se současnou regionální vlakovou dopravou?

ANO

52 %

NE

48 %

Hlasovalo: 469

Anketa byla ukončena

14.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Slavnosti mandloní a vína v Hustopečích lákají na mandloňovou stezku se zastávkou u rozhledny. Ilustrační foto.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Premiéru vzájemného souboje tváří v tvář si po letech strávených v dresech čtyř klubů i reprezentace prožijí křídelnice Veselí nad Moravou Kateřina Novotná a Olomouce Martina Salčáková.
12

Kamarádky Novotnou a Salčákovou čeká přímý střet ve veselském házenkářském pekle

Ukliďme Česko: žáci opustí lavice a vyrazí na odpadky

Jižní Morava – Víkendový odpočinek si Břeclavan Martin Václavík odepře. Spolu s desítkou dalších dobrovolníků vyrazí v sobotu do přírody v okolí Břeclavi, aby uklidil odpadky, které tam lidé odhodili. Václavík je jedním z mnoha v regionu, který se zapojí do celorepublikové akce Ukliďme svět, ukliďme Česko.

Zápas o naději. Házenkářky Veselí po reprezentační přestávce hostí Olomouc

Veselí nad Moravou – Šest bodů dělí v interligové tabulce házenkářky Veselí nad Moravou a Olomouce. Domácí panenky v případě výhry nad tradičním moravským rivalem oživí mizivé šance na postup do play off, naopak Zora si slušnou výchozí pozici poněkud zkomplikuje. Pokud ale Hanačky na Slovácku uspějí, mají dveře do semifinále otevřené.

V kraji přibylo lidí, na Hodonínsku jich ale ubývá. Už 22 let

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Jakoby z mapy Hodonínska zmizely skoro celé Dubňany a Šardice. Za posledních dvaadvacet let okres přišel o téměř osm tisíc obyvatel. Na vině je hlavně konec těžby hnědého uhlí, která dávala práci právě lidem z obou významných obcí.Za dvě dekády tak v okrese ubylo téměř pět procent obyvatel. „Bilanční zvýšení jejich počtu jsme tam zaznamenali naposledy v roce 1994," informoval Karel Adam z Českého statistického úřadu.

Řidiče z vraku vystříhali hasiči. Do nemocnice ho transportoval vrtulník

Slovácko – Těžkým zraněním řidiče a jeho vrtulníkovým transportem do nemocnice skončila ve středu navečer hrůzostrašně vypadající dopravní nehoda mezi Osvětimany a Ježovem.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies