Vždycky se mi líbila ta malá venkovská nádraží, kde byly květiny v truhlících, pan výpravčí chodil po peróně s červenou čepicí na hlavě a kontroloval koleje, než šel na hradlo "postavit vlakovou cestu". Při pěkném počasí seděli cestující, kteří čekali na svůj vlak, venku na lavičce a bavili se mezi sebou. Pokud nebylo pěkné počasí, cestující byli v čekárně, kde měli hezky teplo a i tam probíhal "společenský život".

Asi dva kilometry od mé rodné Rokytnice je nádraží Vlárské dráhy ve Slavičíně. Pořád je mám ve vzpomínkách, ale nějak se mi nelíbí, jak se s ním dnes nakládá. Bohužel to není jediné "opuštěné" nádraží. Na tomto nádraží chci ukázat osud dalších nádraží, která jsou takto opuštěná.

Vinohrad u obce Zaječí hraje podzimními barvami. Sledujte tu nádheru
Vinohrad u obce Zaječí hraje podzimními barvami. Sledujte tu nádheru

Nádraží ve Slavičíně bylo zprovozněno 28. října 1888 při zahájení provozu úseku trati z Uherského Brodu do Trenčanské Teplé v rámci budování Vlárské dráhy rakouské společnosti státní dráhy STEG. Vzpomínám si, že to na tomto nádraží "žilo". Přijížděl autobus nejdéle provozované linky Slavičín náměstí - nádraží ČD, který přivezl nebo odvezl cestující k vlaku nebo od vlaku. Byl tam i bufet, kde se scházeli kamarádi na "jedno nebo na dvě, tři", podle okolností. Mohu říct, že tam byl společenský život.

31.srpna 2015 byl ve Slavičíně zrušen post výpravčího. Myslím si, že tím začal "konec společenského života " ve Slavičíně na nádraží. Cestující přijedou na nádraží, vystoupí s osobních automobilů, odjedou, zase přijedou, nastoupí do osobních automobilů a jedou domů. Když jsem tam přijel, vystoupil jsem z vlaku a věděl jsem, že ještě chvíli a budu doma.

Na výlov rybníka v Blatničce dohlédl vodník. Součástí byla také ukázka řemesla
Na výlov rybníka v Blatničce dohlédl vodník. Součástí byla také ukázka řemesla

Když jsem byl nedávno ve Slavičíně, viděl jsem mříže na oknech a na dveřích do čekárny. Mohu se přiznat, že jsem měl úplně jiné asociace než to, že jsem přijel domů. Nejsem "stavař", přesto vím, že pokud jsou budovy na nádraží zavřené, tak chátrají, protože se v nich nevětrá a netopí. Náklady na údržbu těchto budov stoupají. Často vidím, že taková nádraží jsou posprejovaná, protože tam nikdo není, vlastně nikdo tato nádraží "nehlídá" a dopadají tak, jak dopadají.

Vím, že technika jde kupředu. Návěstidla se ovládají dálkově, šetří se pracovní síly, ale myslím si, že sebelepší technika nenahradí člověka přímo na nádraží, který může přímo na místě reagovat na mimořádnou situaci. Netvrdím, že jsem zde napsal pravdu, že jsem se v ničem nespletl, je to jen můj laický pohled a když mě někdo opraví, budu jen rád.