„Děcka mívají často fotoaparáty v mobilu, ale nevědí, jakým způsobem fotka vzniká. Tady si to můžou vyzkoušet na vlastní kůži,“ říká František Sysel, který se fotografií zabývá. Asi polovina dětí už má s focením pomocí dírkové komory zkušenosti z loňska, kdy tu bylo sympozium poprvé.

Dírkovou komoru si každý vyrábí sám z různých materiálů. Někteří si slepí novou krabičku z kartonu, jiní používají různé obaly, většinou od potravin. „Princip camery obscury je známý tisíce let. Popsal ho už Aristoteles,“ vysvětluje František Sysel. Lidé ho znali ale už dřív. Když seděli v jeskyni, mohli vidět, jak světlo pronikající štěrbinami ve skále promítá obraz z venku.

Ve středověku se stavěly zatemněné místnosti, ve kterých pozorovali obraz promítaný například z promenády. Méně zručným malířům umožňuje tento princip promítnut obraz na plátno a obtáhnout ho. V devatenáctém století s příchodem fotografického papíru bylo možné obraz zachytit.

Otvor v krabičce se otevře a obraz se přenese na fotografický papír. Doba expozice se liší podle velikosti krabičky. Proto se špatně fotí scéna, která se pohybuje. Pohybující se objekty jsou potom rozmazané.

„Současná technika zaznamená skutečnost dokonale, ale dírková komora je schopná zachytit atmosféru díky tomu, že film se v ní dá různě tvarovat. „Fotka je pak blíž tomu, jak člověk scénu vnímá“ říká František Sysel. Zachycuje taky větší výřez krajiny než běžně pořízená fotka.

Malí fotografové už mají svoje první fotky. V Miloticích plánují, že je budou vystavovat spolu s díly profesionálních fotografů letos na podzim