První přímé přenosy z metropolitní opery se u Hodoňanů s velkým úspěchem nesetkaly. Na Zlaté rouno od německého skladatele Richarda Wagnera se do hodonínského kina Svět přišlo podívat čtyřicet lidí. Obdobnou návštěvnost zaznamenal i druhý kousek od Modesta Petroviče Musorgskijho Boris Godunov. Kino má přitom kapacitu tři sta sedadel.

Ředitel hodonínského Domu kultury Zdeněk Grombiřík je návštěvností zklamaný, přesto doufá, že přenosy si své místo u lidí najdou. „Neskrývám to, že mě mrzí, že nechodí víc lidí. Zvlášť ve městě, kde jsou lidé na vážnou hudbu naučení chodit, a to i přesto, že je opera minoritní záležitostí. Čekali jsme, že ve městě, kde funguje velký pěvecký sbor se symfonickým orchestrem, vyvoláme větší zájem,“ uvedl Grombiřík.

Ten doufá, že si projekt časem důvěru lidí získá. „ Je celosvětovým trendem, že se začíná od minima a návštěvnost se postupně zvyšuje,“ domnívá se Grombiřík. Jeho slova potvrzuje i Jan Bradáč, výkonný ředitel společnosti CineStar, která provozuje síť kin po celé České republice. Přenosy z metropolitní opery nabízí společnost už v šesti z nich.

„Pozice mezi diváky se musí rozhodně vybudovat. Je to práce dlouhodobá. S přenosy jsme začínali před dvěmi lety a mohu říct, že nám vždy trvá jednu sezonu, než na ně lidi přitáhneme,“ potvrdil Grombiříkova slova Bradáč.

Vysoké vstupné

Podle Grombiříka je na celé věci paradoxní fakt, že místo místních usedají do křesel kina lidé z okolí a dokonce i sousedního Slovenska. „Polovina návštěvníků je ze Skalice, protože ta operu nepřenáší,“ uvedl ředitel.

Otázkou zůstává, jestli opeře holduje tak malý počet Hodoňáků, nebo jestli je odrazuje od návštěvy přenosů cena vstupenky. Ta se totiž pohybuje kolem tří set korun. Grombiřík se však brání tím, že žádné z kin nemůže výši vstupného ovlivnit. Určuje si ji totiž distributor.

„Měli jsme rozptyl, ve kterém jsme se mohli pohybovat. Nasadili jsme právě tu spodní hranici vstupného. Co jsme si zjišťovali, tak jsme kino, které má jedny z nejlevnějších cen,“ říká. Přestože nemohl využít například slevy pro studenty, zvýhodněné vstupné nakonec lidi nemine. Pokud si předplatí minimálně sedm přenosů, vyjde je každý na 290 korun.

I přes stále poměrně vysokou cenu se vstupenka podle ředitele vyplatí. „V ceně je přenos, který obvykle trvá od tří do pěti hodin. Jeho součástí jsou rozhovory s dirigentem či samotnými operními pěvci,“ poukázal. Dvanáct přímých přenosů z Metropolitní opery přijde hodonínský dům kultury na osmdesát tisíc korun. Distributorovi pak musí kino odvést ještě šedesát procent z tržby. Náklady by pokryla účast alespoň osmdesáti návštěvníků. „Pomocí reklamy bychom chtěli přitáhnout lidi z Břeclavska, Hradišťska a Slovenska,“ uvedl Grombiřík.

Kvůli nákladnosti projektu o přenosech neuvažují například ve Veselí nad Moravou. „Vzhledem k tomu, že přenosy je možné zakoupit jen v celém balíku, tak to na Veselí není. Nenašli by se posluchači. Možná bychom koupili zpětně některý ze záznamů,“ řekl ředitel Městského kulturního střediska Marcel Řimák.

VERONIKA HORÁKOVÁ
ZUZANA ČERNÁ