Umělkyně jako médium, které přenáší do obrazu tvorbu vyšší bytosti. Když naivní malířka z Kyjova Cecilie Marková usedala k plátnu, nikdy předem nevěděla, co vytvoří. „Jako by mi někdo vedl ruku,“ říkala. Rozsáhlou výstavu z tvorby této skromné, ale významné umělkyně, teď uvedla hodonínská Galerie výtvarného umění.

„V dávné minulosti jsme vystavovali kolekci naivních malířů, ve které byla zastoupena také Cecilie Marková. Už tehdy jsem si říkal, že musíme připravit rozsáhlejší výstavu z její tvorby,“ řekl ředitel galerie Josef Fantura. Jeho myšlenka se uskutečnila až deset let po smrti této umělkyně.
Cecilie Marková sama říkala, že začala malovat v roce 1938, kdy její manžel vážně onemocněl a ona měla vnuknutí. Od té doby tvořila šedesát let, až do své smrti.

„Měla vztah ke spiritismu. Jeho prvky mohou návštěvníci v jejích obrazech najít. Když malovala, začala od levého horního rohu a postupně se dostala k pravému dolnímu rohu. Přes tento zvláštní postup je její malba vždy celistvá a poetická. Učarovala mnoha lidem na celém světě,“ řekl Fantura.
Nejznámější jsou astrální květiny, o kterých věřila, že existují v jiných světech. Kromě nich kreslila rajské krajiny, abstraktní obrazy, které představují jakési vesmírné dálky a portréty.

Vyučenou kloboučnici a stylistku objevil coby umělkyni akademický malíř Vladimír Vašíček, který jako první uspořádal její výstavu v zahraničí, konkrétně v Polsku. Zaujala také teoretika výtvarného umění Arséna Pohribného. Díky němu se její jméno i práce objevily v celosvětové encyklopedii naivního umění a také v celosvětové galerii amatérských malířů v Laussane.

„Zpočátku malovala tužkami a teprve později se odhodlala vyzkoušet oleje. Nepoužívala přitom štětec, barvy nanášela přímo z tuby,“ řekl jeden ze znalců jejího umění Antonín Salajka, který také sám zorganizoval řadu jejích výstav.
Současná kolekce je poskládaná ze soukromých sbírek a také ze sbírek několika výstavních síní, mimo jiné galerie v Litoměřicích, která se zabývá naivním uměním.

Obrazy Cecilie Markové zabírají dva rozsáhlé sály galerie. Doplňuje je kolekce s názvem Bílá na bílé zlínského výtvarníka Josefa Ruzseláka. Jeho tvrobu mohou znám návštěvníci výstav Sdružení výtvarných umělců moravských, kterých se účastní jako host.
Tentokrát představuje v Hodoníně slepotisky, což je technika, při níž se do papíru vtlačí nebo z něho naopak vytlačí reliéf. Výsledek potom ovlivňuje boční světlo, které reliéf zviditelní.

Obě výstavy potrvají do konce června. Kolekce Cecilie Markové se pak přesune do Muzea umění v Olomouci.