Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Neoficiální dernisáží se v neděli rozloučil s povětšinou nepřístupnou expozicí v hodonínské Galerii výtvarného umění. „Ještě nikdy jsem nevystavoval v tak krásné výstavní síni. Tato krásná výstava byla připravená už v únoru, ale nakonec se otevřela jen na několik dnů v květnu, takže ji vlastně in natura téměř nikdo neviděl, přitom tam mám nejlepší věci,“ říká výtvarník s pevnými mikulčickými kořeny.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Útěchou v těžké době mu nebylo jen prodloužení výstavy. „Galerie vytvořila pěkné video. To jsem aspoň rozeslal známým a sběratelům. Mělo slušnou odezvu. Dokonce mi k tomu poslal požehnání i Dominik Duka,“ připomíná ohlas z arcibiskupských kruhů akademický malíř.
Malíř Pavel Vavrys při výstavě v rodných Mikulčicích v závěru roku 2012.Zdroj: Deník/Petr Turek
Ten sice bydlí a tvoří v Praze, kterou má rád. Srdce mu však, jak sám říká, stále bije pro Moravu, kam se stále rád vrací. V hodonínské galerii se rozhodl vystavit výběr z díla v rozmezí posledních třicet let. Mezi nimi byly i letošní, v nichž otevírá očím pozorovatele svůj vztah k Mikulčicím a Slovácku. „Polovina obrazů patří cyklu Česká paměť. Jsou to obrazy vztahující se svým obsahem k dramatickým událostem, které začaly psát historii vzniku našeho samostatného státu. Jádro cyklu tvoří vybrané portréty osobností, které se na tomto slavném procesu významně podílely. Druhá polovina výstavy představí výběr obrazů z volného cyklu Život-divadlo a Sbohem Slovácko,“ přibližuje skončenou výstavu kurátor a ředitel galerie Josef Fantura.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Pavla Vavryse to tak i ve třiasedmdesáti letech stále táhne na Moravu, na Slovácko a do Mikulčic zvlášť. „Máme tady přátele, rodinné vazby a pochované naše předky. Je důležité si vážit toho, odkud člověk vzešel,“ připomíná výtvarník, který na Moravě působil čtyřicet let.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Navíc si v Mikulčicích opravili sklep. „Ten je naším zázemí, z něhož paprskovitě vyrážíme za našimi zájmy,“ svěřuje Vavrys.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Ty má ale i v historickém centru Prahy, kde má s rodinou Galerii Vavrys s vinným barem. „Scházela se tady především synova generace, umělci, herci, hudebníci, kteří dělají dobrou práci. Máme z toho ohromnou radost a myslím si, že galerii budeme říkat umělecký klub. Máme z ně dobrý pocit,“ pokračuje mikulčický malíř.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
V galerii vystavuje nejen celá kvarteto malířů z rodiny Pavla Vavryse. Tedy i jeho žena, dcera a syn. „Pokud někdo potřebuje vystavovat v Praze, a zrovna nemá kde, tak mu umožníme uspořádat výstavu,“ dodává umělec.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
Jeho díla si získávala uznání a obdiv odborníků a milovníků výtvarného umění už od jeho mládežnických let. To potvrzuje například Stříbrný pohár, který obdržel v roce 1961 z celosvětové výstavy v indickém Dillí. O jednadvacet let později získal první cenu Zlatou paletu ve francouzském Cagnes sur Mer. Následovaly ocenění ve východoslovenských Košicích či bulharské Sofii. V roce 2001 pak obdržel od Masarykovy a Evropské akademie umění Cenu Rudolfa II. za uměleckou činnost. Od roku 2019 je držitelem Odznaku Náčelník Generálního štábu Armády České republiky armádního generála Aleše Opaty.
Závěr hodonínské výstavy akademického malíře Pavla Vavryse.Zdroj: Deník/Petr Turek
I na hodonínské výstavě byly k vidění díla inspirované první světovou válkou, vznikem a dějinami Československa či nedávnými událostmi. „Pro mě je důležitý obsah a to, aby měl obraz svůj příběh. Potřebuji o tématu něco vědět, takže k němu studuji historii. Chci, aby obraz působil obsahově i výtvarně. V obrazech je má duše,“ přibližuje Vavrys.
V expozici tak mimo jiné upoutala také místo plátna použitá autentická kapota vozu z bombardovaného Srbska v roce 1999.