K méně než třetinovému počtu bouraček vyjeli policisté na území hodonínského okresu od začátku letošního roku do posledního srpnového dne. Údaj je srovnaný se stejně dlouhým obdobím loňského roku.

Čísla snížil nový zákon, který změnil nutnost přítomnosti policistů u dopravních nehod. Zavedená novinka po více než půl roce ukazuje svá pro i proti.
Pozitiva: Dopraváci nemusí řešit banální kolize, mají více času pro preventivní práci a dozor nad provozem. „Je pravda, že díky tomu máme volnější ruce,“ připustil František Vaďura z dopravního inspektorátu hodonínské policie.

Negativa: U spousty přestupků vyvázne viník bez postihu, zejména co se týká alkoholu za volantem. Jen pro srovnání, loni za stejné období řešili dopraváci pětašedesát opilých řidičů, letos pětadvacet. Navíc se už pomalu stává rutinou, že šoféři vyrazí na cestu i s třemi promilemi alkoholu v krvi.

„Jsme o to více na silnicích. Kontrolujeme hlavně po nocích. Snažíme se to tímhle redukovat,“ sdělil Vaďura, jehož slova potvrzovala i čtvrteční akce, při které nad Kyjovskem létal vrtulník a pátral po silničních hazardérech.

Za úvodních osm měsíců roku 2009 řešili policisté 281 kolizí, při kterých zemřelo deset lidí. Další dvě desítky utrpěly těžká zranění a téměř dvě stě vyvázlo z pohmožděninami a oděrkami. „Spektrum zranění je velmi široké. Za volantem se vám může stát opravdu cokoliv, na co si vzpomenete,“ uvedl mluvčí jihomoravských záchranářů Radek Turin.

Nejčastější příčinou nehod byl riskantní způsob jízdy, nedání přednosti či vysoká rychlost.

Co se týká času, značné množství havárií se odehrálo mezi druhou a čtvrtou hodinou odpolední. Mezi dny se na první místo vyšvihl pátek.

„Je to zhuštěným provozem. Lidi se vrací z práce, odjíždí nebo přijíždí na víkend domů,“ shrnul Vaďura, který zároveň upozornil na zvyšující se počet kolařů jako viníků kolizí. Někteří jsou navíc silně opilí.

„V minulosti tolik zraněných cyklistů pod vlivem alkoholu nebylo,“ kroutil hlavou zkušený policista. „Lidí na kole je teď v podstatě více. Někteří si myslí, že když mu takhle nemůžeme vzít řidičák, mohou vyjet.“

Hodonínský deník Rovnost má k dispozici také statistiku, která ukazuje, v kterých ulicích se bourá nejvíce. V okresním městě vede Brněnská, v Kyjově Masarykovo náměstí, ve Strážnici Veselská a ve Veselí nad Moravou Masarykova třída.

Co se týká viníků nehod, jasně vedou řidiči aut následováni chodci a zvěří. Aby o něco snížili riziko střetů, uspořádali policisté preventivní akce, při nichž se zaměřili hlavně na bezpečnost dětí.

„Řidiči dostávali letáky s důležitými radami o dětských autosedačkách,“ uvedla policejní mluvčí Radka Polášková. „Chtěli bychom apelovat na všechny, aby dbali zvýšené opatrnosti, nespěchali a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu,“ dodala.