Zhruba třetina ze všech letos usmrcených při dopravních nehodách v Jihomoravském kraji jsou právě chodci. Dalších osmatřicet pěších v regionu za uvedené období utrpělo těžké zranění. „Ošetřujeme celou škálu zranění. Záleží na typu auta, který dotyčného srazí, zda se jedná o dítě či dospělého, jakou rychlostí vůz jel,“ přiblížila mluvčí krajských záchranářů Michaela Bothová.

Podle policistů mají nejvážnější následky havárie mimo obec. „Auta jedou často vyšší rychlostí, roli hrají také reflexní prvky, které jsou pro chodce povinné. Díky nim dokáže řidič na pěší lépe zareagovat,“ podotkl policejní mluvčí David Chaloupka.

Statistiky usmrcených chodců v letošním roce na jihomoravských silnicích.Zdroj: Deník / Markéta EvjákováČastým nešvarem chodců na jihu Moravy je pohyb se sluchátky v uších. „Pak mají jen malou šanci reagovat na blížící se nebezpečí,“ dodal.

Chaloupka třeba zmínil příklad, kdy policisté při výměně semaforů v Brně řídili některé křižovatky a někteří chodci kvůli sluchátkám v uších pak neslyšeli pískání píšťalky. „Je velice složité je pak usměrnit. Ani se nedá upozornit, že chodec něco dělá špatně. Policista nemůže křižovatku opustit," sdělil.

Bothová také upozornila, že lidé se často při přecházení silnice dívají do mobilu a nevnímají, co se kolem nich děje. „Naprosto nepřípustné je přecházení za a před autobusem, trolejbusem či tramvají,“ zdůraznila mluvčí.

Brňan Tomáš Pánek si dává pozor hlavně při přecházení u tramvajové zastávky Hrnčířská. Dříve tam byl přechod přes celou šířku vozovky, ale teď už k zastávce nevede. „I když tam pruhy nejsou vyznačené, lidé si na ně zvykli a pořád mají pocit, že tam jsou a chovají se podle toho,“ zmínil.

Tragédie na zebrách

Řidiči aut často přehlédnou chodce dokonce na vyznačeném přechodu. Přibližně pětina tragických nehod v celé České republice se letos odehrála právě tam. „Apeluji, aby řidiči s horšící se podzimní viditelností ubrali rychlost a byli velmi pozorní u přechodů. Mohou zachránit život,“ vyzval vedoucí Besipu Tomáš Neřold.

Příčin může být víc, ale případnou havárii vždy odnesou na následcích hůř chodci než řidič. „Nesmí chápat přednost na přechodu absolutně a náhle vstupovat před jedoucí auto, které už nemůže stihnout zastavit,“ konstatovala prezidentka Asociace Záchranný kruh Veronika Krejsová.

MICHAL HRABAL
PETRA ŠEBKOVÁ