Po tom druhém, na pověstném Arenbergu, ztratil kontakt s vedoucími jezdci a do cíle dojel na vypůjčeném kole s bezmála půlhodinovou ztrátou na 131. místě. „Měl jsem daleko vyšší ambice. Bohužel jsem tam zničil dvě kola. Z tohoto pohledu to byl hodně výrazný závod. Tolik materiálu jsem na jednom podniku ještě nezničil," trpce se usmál český reprezentant.
První pád sice Bárta ustál, ale o kolo stejně přišel. „Jeli jsme v balíku, přede mnou někdo spadl. Já jsem mě štěstí, protože jsem to stačil ubrzdit, ale zezadu do mě vletěl borec takovým stylem, že mi zlomil rám," popsal nepříjemnou kolizi Bárta.
Horší střet měl ovšem teprve před sebou. „Po výměně kola jsem se vrátil zpátky, ale kousek před obávanými kostkami jsem neměl dost času dostat se dopředu. Přede mnou jeden ze závodníků spadl a já jsem to nestačil ubrzdit. Zkoušel jsem ho objet, ale nepodařilo se mi to a lehnul jsem. Navíc jsem rozbil helmu a zlomil přední vidli," řekl Bárta, který se po pádu velmi těžce zvedal.
Nakonec si však po druhém karambolu půjčil od kolegy z týmu rezervní kolo a s velkými bolestmi dojel do cíle. „Pořád mám hodně naražený bok. I když jsem dopadl relativně v pohodě, od té doby stále kulhám," uvedl milotický rodák.
Na neméně slavném závodě Kolem Flander připravil Bártu o ještě lepší výsledek defekt. Dvacet kilometrů před cílem vypadl český jezdec ze skupiny, ve které byli i Štybar, Sagan a další borci.
Jihomoravský závodník nakonec proťal cíl coby pátý nejlepší z druhodivizních jezdců na jedenatřicátém místě. Za sebou nechal i Bradleyho Wigginse. „Byl to vydařený závod. Nebýt defektu, mohlo to skončit ještě lépe. Ale problémy k cyklistice patří. Někdy máte více štěstí, jinde si musíte vybrat trochu té smůly," zůstal Bárta nad věcí.
Že je špičkovým světovým časovkářem, prokázal český mistr v závěru třídenního etapového závodu Tři dny De Panne, kde skončil za polským cyklistou Maciejem Bodnarem na druhém místě.
Nyní devětadvacetiletého závodníka čeká blok závodů v Německu. Vrcholem roku bude pro stáj NetApp pochopitelně premiérový start na Tour de France, kam obdržela divokou kartu. A sestavě by se měl i Bárta. „Pokud se nestane nic mimořádného, měl bych tam startovat," říká.
Milotický rodák má za sebou Giro i Vueltu, na jedné z nejvýznamnějších světových sportovních akcí však bude startovat vůbec poprvé. „Těším se, ale na druhé straně vím, že mě čeká velmi tvrdý závod. Určitě tam musím jet připravený po fyzické i psychické stránce," uvědomuje si Bárta.
Ten bude na slavném etapovém závodě patřit spíše mezi outsidery. „Moje hlavní role bude při časovce a v soutěži družstev. Asi nebudu mít na to, abych největší hory projel s těmi nejlepšími. To spíš budeme pomáhat Leopoldu Königovi. Pak zkusíme odjet v některých etapách a třeba vyhrát," pronesl Bárta, který moc toužil vyhrát etapu na Giru.
V Itálii mu však triumf o pár vteřin unikl, teď se o něco podobného pokusí ve Francii. „Tour bude ještě těžší. Těžko ale říct, co do toho mám očekávat. Pro mě to bude velká premiéra. Obavy ale nemám. Spíš mám respekt," dodal Bárta.
Bárta v Kyjově? Pouze jako divák
Je nejznámějším kyjovským odchovancem. Z bývalých a současných svěřenců trenéra Vladimíra Huška to dotáhl suverénně nejdál. A i když má český reprezentant Bárta k mateřskému klubu stále vřelý vztah, v domácím prostředí startovat nemůže.
I když má bývalý jezdec Dacom Pharmy po pádu v Belgii naražený bok, stopku devětadvacetiletému jezdci vystavila vlastní výkonnost. Bárta se totiž stejně jako další čeští závodníci hájící barvy zahraničních stájí Českého poháru účastnit nemůže. „Více mě mrzí nedělní kritérium, na kterém bych obhajoval loňské prvenství. Teoreticky bych na něm mohl i letos startovat, bohužel v neděli musím na závod do Německa. Časově mi to nevychází. V době startu již budu sedět v letadle," uvedl Jan Bárta.
Rodák z Milotic, který žije v Sobůlkách, se ale do Kyjova rozhodně podívá. „Diváci mě tam určitě uvidí," říká Bárta.
Člen německé stáje NetApp si tak závod Českého poháru užije alespoň jako divák. Bárta věří, že dobře se budou v královském městě a okolí cítit všichni cyklisté. „Závody v Kyjově jsou na úplně jiné úrovni než ostatní akce v České republice. Opravdu se dají srovnat s podniky v zahraničí. Organizačně jsou velmi dobře zajištěny," prohlásil Bárta.
I když silniční závod s mezinárodní účastí slibuje atraktivní podívanou, narváno kolem tratě rozhodně nebude. „Je to velká škoda. V zahraničí je diváků mnohem více. V Česku však jasně vévodí fotbal a hokej. Na cyklistiku tolik lidí nedojde. V Belgii, Francii nebo Itálii je cyklistka první nebo druhý sport," dodal Bárta.