Jak jste se vlastně k rally závodění dostal?

V první řadě jsem asi šest let jezdil motokros. Poprvé v závodním rally autě jsem jel v roce 2008 na shakedownu při Barumce vedle Ládi Barvíka. Za volantem jsem poprvé seděl vloni na volném podniku ve Světlé nad Sázavou. Koupil jsem normální sériovou Hondu Civic Vtec, která už měla rám. Je to takové auto na naučení. Celkem se nám v úvodu dařilo a myslím, že jsme nejeli špatně. Ale pak nám vytekly tlumiče a navíc jsme měli trochu problém s karoserií. Když nás diváci vytláčeli z příkopu, tak nám promáčkli dveře a ty nešly zavřít. My tak nemohli pokračovat a bylo po všem. Ale i tak to byla skvělá zkušenost a hned jsem měl jasno, že rally bude pro mě ta pravá cesta.

S týmem MH Racing jste se seznámil až později?

Chvíli jsem dělal mechanika a potkal jsem se s Martinem Hudcem. Postupně se to nějak mezi námi upeklo, že bych to zkusil na některém ze sprintů s Hondou Civic Vti a vzešly z toho Vrchovina a Kopná.

Na obou závodech, tedy Vrchovině i Kopné, jste ve své třídě obsadil skvělé třetí místo. Navíc jste proháněl auta před sebou. S takovými výsledky musíte být určitě spokojený…

Určitě ano, nemohu být jinak, než spokojen. Jsou to pro nás všechno nové věci a zkušenosti a mně se to moc líbí. Na Vrchovině i na Kopné jsme myslím nezklamali. Podle mě jsme udělali slušené výsledky. Třeba na Kopné jsem měl velkou radost z vyhrané třetí erzety i z toho, že ještě po čtyřech zkouškách jsme absolutně vedli třídu a Pohár České republiky proti o dost silnějším vozům. Určitě bych nečekal, že nám to takto půjde.

Na kterých dalších soutěžích vás fanoušci uvidí?

Momentálně jednáme o tom, že bych jel v rámci poháru Rally Hustopeče, což bych si moc Je to dvoudenní soutěž a jedou se tam i noční erzety, na ty bych se hodně těšil. Mě vždy velmi lákalo závodění za tmy. Pokud by to nevyšlo, tak bychom měli jet sprint ve Vyškově a každopádně bych rád odjel vsetínský sprint v závěru sezony. Ale všechno se teprve uvidí, je to prostě hlavně o financích

Šéf MH Racingu Martin Hudec je s vašimi výkony nesmírně spokojený. Prý vás tlačí do "většího" závodění. Tedy pryč z poháru a do „pravého" mistráku. Je to pravda?

Jsem samozřejmě rád, že mi věří a hecuje mě, ať zkusím jít dále. Zatím si moc užívám i to, jak je to teď. Uvidíme, jak to celé bude vypadat v nejbližších měsících. Pořád tu prostě platí, že je to dost o financích. Určitě bych se v případě nějakých dobrých množností a vyhlídek nebránil tomu jít jezdit třeba do třídy devět.

Braly vás auta a všechno kolem toho už od mládí?

Vždycky mě zajímalo to, co mělo motor. I proto jsem vystudoval strojní průmyslovku, obor automobily. Uvažoval jsem i o vysoké škole, ale mým cílem bylo vždy závodit. Bohužel nemám to štěstí, aby mně někdo závody platil. Takže bylo jasné, že musím jít co nejdříve do práce a vydělávat na závody, abych mohl jezdit. Nyní jsem zaměstnaný jako mechanik ve firmě, která dělá stroje do automobilového průmyslu. Po práci jsem ještě v dílně a přivydělávám si, jak jen to jde. Domů chodím často pozdě večer a na ostatní věci mi moc času nezbývá. Ve volných chvílích se snažím shánět nějaké sponzory. Také rád sportuji a když mám volný víkend, rád se jedu dívat na závody motokrosu, kde mám pořád hodně kamarádů.

Rodiče vás podporují, nebo vás třeba maninka od závodění odrazuje?

Mamka je hlavně ráda, že už nejezdím motokros, to měla opravdu strach. Tam ty zranění byly o hodně častější. Když jedu na závody tak mi ale vždy řekne, ať jedu pomalu. Za tu dobu, co závodím, si ale už tak nějak zvykla a bere to tak, jak to je. Kdo mě opravdu hodně podporuje, je taťka. Ten ještě před mým narozením závodil. Od mládí mě brával sebou na závody. Každoročně spolu jezdíme na Barum rally a na jiné známé závody. Hodně mi pomohl i se stavbou auta, se kterým jsem jel závod volného poháru a které dneska mám jako tréninkové.Otec mě vždycky podporoval a snažil se mi pomoct. Za což jsem mu moc vděčný. Nebýt jeho, určitě bych rally nejezdil.

Přítelkyně se o vás nebojí?

Momentálně jsem bez přítelkyně, takže to mám jednoduší (smích). Bývalá přítelkyně mi ale natvrdo řekla, buď závody nebo ona. Takže je každému jasné, jak to mohlo dopadnout (úsměv). Není moc holek, které mají pro závodění pochopení. .

Jaké holky se vám vůbec líbí? Určitě se najde dost děvčat, kterým benzín a rychlá auta nevadí…

Žádný vyhraněný typ nemám. Je to spíš od kusu (smích). Holka mě musí prostě zaujmout. Určitě nejsem na přemalované barbíny.

Přejděme k autům. Máte nějaké vysněné, ve kterém byste chtěl zazávodit?

Asi nejvíce hotový jsem z aut S2000, ale dost mě lákají malé předohraby. Bohatě by mi stačila specifikace R2. To je takový můj velký sen.

Rychlá křížová palba

Lancer nebo Impreza? Lancer

Blondýny nebo brunetky? Nebráním se ani jednomu.

Diskotéka nebo rock bar ? Podle nálady a lidí, kteří tam jsou.

Sparta nebo Slavia ? Fotbal neuznávám, je to banda přeplacených modelek a simulantů.

Pivo nebo víno? Jelikož jsem z jižní Moravy, tak určitě víno. jinak by mI děda asi už nikdy nenalél. Pivo vůbec nepiji a alkohol celkově jen velmi příležitostně.

Řízek nebo pizza? Obojí.

Moře nebo na hory? Moře.

Jan Lunga

Narozen: 9. července 1990

Bydliště: Rohatec

Vzor: Gilles Panizzi, Jaromír Tarabus

Hobby: rally, motokros, kolo

Oblíbené jídlo: Guláš s pěti

Oblíbené pití: juice, aloe vera

Oblíbená hudba: od každého trochu

Disciplína: rally (od roku 2012), motokros (2006–2011)

Vysněné civilní auto: Lancer EVO, Civic Type R

Vysněné závodní auto: Fiat 131 Abarth


MAREK HAVRAN