Při nehodě, která se stala minulý víkend u Lopeníku, zemřely čtyři dívky ve věku od sedmi do dvaceti let. Závodní vůz Michaela Bartončíka vyjel na rychlostní zkoušce mimo trať a narazil do diváků.

„Dozvěděl jsem se o tom na startu první rychlostní zkoušky. Měli jsme se spolujezdcem Zbyňkem Hrabcem číslo třiačtyřicet. Bartončík byl asi deset aut před námi. První informace byly mylné. Přes objízdnou trasu jsme se dostali zpátky do města. Cestou jsme potkali hasiče, policii. Po telefonu jsme dostali zprávu o tragické nehodě. Byli jsme z toho špatní. Vzalo nás to. Je to smutné," říká Jan Lunga.

Mladý pilot se přitom na RallyShow Uherský Brod nesmírně těšil. Na startu jednodenní soutěže, která patří mezi volné podniky v kalendáři Federace automobilového sportu ČR, se sešla silná konkurence. Přihlášeno bylo na sedmdesát posádek ze tří zemí v čele s elitními jezdci Romanem Krestou, Romanem Odložilíkem, Pavlem Valouškem, Antonínem Tlusťákem či Polákem Gregorzem Grzybem.

Neštěstí se stalo v první ze šesti rychlostních zkoušek. V době, kdy už byl v plném proudu druhý test, byla soutěž ukončena.

„Konkurence tam byla dobrá. Chtěli jsme pobavit sebe i diváky a ukázat se před potencionálními sponzory a dokončit soutěž do třetího místa ve třídě. Nebyl to nereálný cíl. Měli jsme dobré auto i dobře napsaný rozpis," pronesl Lunga.

Rohateckému závodníkovi přeťala plány tragické nehoda. "Každého to mrzí. Zasáhlo to všechny, kteří se okolo rallye pohybují a nelze ani slovy vyjádřit to, co cítíme. Pro všechny je to obrovská tragédie," říká Lunga.

Toho nejvíce naštvala média, která podle něj uspořádala hon na samotnou rally, aniž by počkala na závěr vyšetřování. Nešťastná smrt čtyř dívek vrhla na celý podnik rallye velký stín.

„Média toho samozřejmě hned využila, potřebovala senzaci. Fakta už ale nikoho nezajímala. Dnes už je v podstatě jasné, kdo za to může, jak to všechno bylo a médii pošpiněnou rally dnes již nikdo neočistí," prohlásil Lunga. „Nejhorší je, že to odskáčí jezdci, pořadatelé, fanoušci a celá rally. Český národ je důvěřivý a když se něco objeví v televizi nebo v novinách, tak tomu lidé věří. Člověk, co na rally nikdy nebyl, se samozřejmě na to dívá úplně jinak než někdo, kdo rally jezdí pravidelně nebo je navštěvuje," pokračuje.

„Problém je také v tom, že když organizátor závodu, případně člověk, který problematiku daného problému velmi dobře zná, vydá zprávu, šíří se pouze po odborných serverech věnovaných automobilovému sportu a do povědomí veřejnosti se tak stejně nedostane," dodal mladý jezdec.

Lunga se stejně jako další jezdci zastal také posádky, kterou některá média začala bezprostředně po nehodě lynčovat. „Nikdo nemůže říct, že jsou to nějací amatéři. Velmi dobře se znám především s Josefem Bartoníčkem, který absolvoval téměř sto závodů."

Podle dvaadvacetiletého pilota šlo o nešťastnou souhru několika okolností a diváckou nekázeň. Lidé totiž mohou při závodech rallye stát jen v určených diváckých místech, která jsou vyznačena za bezpečnostní páskou. Pokud někde páska nebo jiný zátaras není, je takové místo označeno jako zakázaný prostor a tudíž pro diváky nebezpečné.

„Tam, kde ty holky stály, bylo standardně zabezpečené místo. Jinak řečeno zakázaný prostor, kde neměl nikdo co dělat. Děvčata prostě byla tam, kde být v tu chvíli vůbec neměla. Důležité je také to, že vozidlo po celou dobu havárie neopustilo zakázaný prostor, tudíž organizátoři odvedli svou práci dobře" tvrdí Lunga.

Podle něj musí být diváci při sledování závodů ve střehu. „Mám s tím zkušenosti. Na rally chodím i jako běžný divák. Je hloupost stát před pevnou překážkou. Pořád musím počítat s tím, že se něco může stát a být schopný se co nejrychleji schovat třeba za strom. Lidé si bohužel myslí, že jsou asi nesmrtelní a zrovna jim se nemůže nic stát, zřejmě proto neakceptují pravidla a zákazy," přidal.

Kvality organizace, na kterou mají všichni tendenci svádět vinu, je podle Lungy zcela v pořádku a ve srovnání se světem dokonce nadstandardní. „Dovolím si tvrdit, že co se týče zabezpečení pro diváky, Česko patří k absolutní špičce. Nemyslím si, že by naši organizátoři byli laxní, spíš je to o přístupu diváka," míní mladý jezdec.

Lidé stojící ve vyhrazených prostorech sice nikdy nemají stoprocentní jistotu bezpečnosti, ale riziko, že se jim při závodech něco stane je, minimální. „Pokud vím, tak se ještě nestalo, že by na české rallye zemřel někdo, koho se závod vůbec netýkal. Je pravda, že v Česku jsou rychlé a nebezpečné tratě, ale to platí pouze pro posádky. My s tím rizikem do toho jdeme," pravil.

Statistiky které zveřejnili média o úmrtí diváků na závodech rally ale vyznívají děsivě. Jenže i statistiky se dají podle mnohých odborníků docela jednoduše zkreslit. „Smutné je, že se do toho počítají například i zástavy srdce, a především různé soutěže, které ani do okruhu rallye nepatří – úmrtí na závodech do vrchu, na závodech veteránů a podobně. To s rallye nemá nic společného," tvrdí Lunga.

Pravdivé statistiky dodané odborníky uvádějí, že za posledních pětadvacet až třicet let navštívilo v Česku závody rally až třicet milionů diváků. Při pěti nešťastných incidentech zemřelo jedenáct diváků.

„Z těchto jedenácti úmrtí se všechna, kromě jediného, stala v pro diváky zakázaných místech, která byla vždy zřetelně označena," uvedl Lunga. „Pokud tedy vezmeme v potaz, kolik lidí zemře denně na následky havárií v běžném provozu, nemůžeme riziko u sledování rally, při dodržování bezpečnostních pokynů pořadatele, brát jako neúměrné pro naši společnost," přidal.

Celý rallyový sport tak utrpěl citelný zásah. Nehoda v Lopeníku totiž byla pouze vyvrcholením řady předchozích neštěstí. I proto se objevily radikální názory požadující okamžité zrušení všech závodů. Lunga však s něčím podobným nesouhlasí.

„Rallyový sport se u nás i ve světě těší velké oblibě a závody jsou hojně navštěvované. I v Uherském Brodě se přišla na závod podívat spousta fanoušků," říká.

Autoklub České republiky i jeho Federace automobilového sportu okamžitě začaly po tragické události konat. Na mimořádném zasedání Svazu rally došlo ke zrušení obou zbývajících volných podniků v této sezoně. „Většině z jezdců se to nelíbí. Autoklub se měl postavit za závodníky a organizátory. Bohužel vedení podlehlo tlaku médií. Hodně lidí jim to má teď oprávněně za zlé," dodal Lunga.