Černá mračna se v době celosvětové finanční krize začínají stahovat i nad Břeclavskem. Podniky, které jsou propojeny s automobilovým průmyslem, se totiž dostávají do potíží. Některé z nich posílají zaměstnance na nucenou dovolenou, další o tom uvažují.

„Pět nebo šest zaměstnavatelů na Břeclavsku se nám už ozvalo. Sondovali, za jakých podmínek by lidi mohli na jistý čas uvolnit. Je to určitě signál, že se něco děje,“ myslí si ředitel Úřadu práce Břeclav Lubomír Marko.

Například lednická Tranza, která vyrábí dopravní komponenty a dopravní systémy, je prozatím v klidu. Špatná situace v automobilkách se jí totiž přímo nedotýká. I jejím šéfům však přináší světová recese vrásky na čele.

„O snižování počtu zaměstnanců neuvažujeme. Ale trochu nás trápí, že se zpožďují platby za naše výrobky, je to asi bohužel daň za to, jaká je teď doba,“ uvažovala personální ředitelka Tranzy Zdeňka Pokorná.

Nezaměstnanost na Břeclavsku se dlouhodobě drží mírně nad republikovým průměrem. Poslední čísla hovoří o necelých šesti procentech lidí bez stálého zaměstnání. To by se ale mohlo záhy změnit.

„Obávám se, že do budoucna se můžou dostat podniky ještě do větších potíží. Nynější stav je taková poklička na hrnci, která se třepe. Do konce roku ještě výrazné problémy neočekávám, v dalších měsících bude ale podle mého lidí bez práce přibývat,“ míní Marko.

Podle něj má však břeclavský region výhodu, že zde nepůsobí až na výjimky firmy, které jsou ve výrobě jednostranně zaměřené. Jak ale říká, neznamená to, že se situace na trhu práce nezhorší.

Kvůli světové recesi se už dostal do potíží i největší zaměstnavatel v regionu, společnost Gumotex. Ta musela v březnu letošního roku snížit stavy, a to poté, co americký odběratel snížil objednávku matrací asi o třetinu. Firma tak přišla na tržbách o bezmála tři sta milionů korun.

Další odliv peněz pro ni znamenalo i omezení výroby v mladoboleslavské škodovce, které dodává sluneční clony do aut. Od čtyřiadvacátého až osmadvacátého listopadu tak zůstane doma zhruba stopadesátka lidí, podobný obrázek by se měl opakovat také o vánočních svátcích.

„Zaměstnanci budou čerpat dovolenou, někteří mohou jít na náhradní práce. Nicméně žádné propouštění zatím nechystáme, lidi potřebujeme. Situace se může zlepšit, což předpokládáme,“ doufá ve světlou budoucnost vedoucí kanceláře generálního ředitele Gumotexu Josef Horníček.

Ušlé tržby firmě alespoň z části kompenzuje kolínská automobilka TPCA, která se soustředí na malá auta. „Ale jsme závislí na škodovce. Co si budeme povídat. Pokud řeknou, že se bude propouštět, tak se propouštět bude,“ tuší předseda odborů Gumotexu Vendelín Pejko.