Ministr složil ruce do klína. Tak mluví o nečinnosti Aleše Řebíčka ekologové. Ve spolupráci s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem měl založit skupinu odborníků, kteří posoudí možnosti rychlosilnice R55. Ani po téměř čtyřech měsících se však nic neděje. Přitom porovnání očekávala i Evropská komise. Hrozí také, že stát proto přijde o některé evropské dotace.

„Aniž by vznikla komise, slibuje už premiér Mirek Topolánek starostům obcí na Hodonínsku výstavbu cesty. Dokonce se šíří i zprávy, že putují první státní peníze. Jsme z toho překvapení,“ uvedl ornitolog Karel Šimeček.

Rychlostní trasa má protínat ptačí oblast Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví. Studie ochránců přírody ale umožňuje vést trasu mimo chráněné území. K vyhodnocení, zda ji nelze vést mimo tuto evropsky chráněnou oblast soustavy Natura 2000, však nedošlo.

„Ministerstvo životního prostředí obhajuje možnost vést silnici přes ptačí oblast tunelem. Tím ale výrazně zasáhne do biotopu ptáků, čímž dojde k oslabení jejich populace,“ varoval ekolog Miroslav Patrik z organizace Děti Země.

Proto aktivisté zaslali již v loňském roce stížnost Evropské komisi. Rozhodnutí podle odborníků může ale trvat roky. „Pokud Komise a následně Evropský soudní dvůr uznají porušení evropských směrnic o ochraně ptáků, nejenže Česká republika nemusí získat slíbené dotace, ale může dostat pokuty,“ upozornil Tomáš Brinke z České společnosti ornitologické.

Podle Patrika je možné se takovému riziku vyhnout. „To by ale musel ministr dopravy Aleš Řebíček chtít tyto problémy s erpětapadesátkou skutečně řešit,“ zdůraznil.

Spor mezi úřady, ornitology a ekology se táhne již několik let. „Naše politické špičky se točí podle větru jak korouhvičky,“ přirovnal Šimeček.