Platné zůstanou pouze smlouvy s dopravci na Znojemsku, ty totiž navýšení plateb jako jediné umožňují. Zároveň se dohodli na nové podobě financování. Podle zástupců dopravců však přidají peněz málo a doprava je v ohrožení.

Představitelé kraje mají nyní třicet měsíců na to, aby našli nové dopravce. Týká se to oblastí Brněnska, Boskovicka a takzvaného Jihovýchodu. „Růst mezd můžeme očekávat i do budoucna a žádosti dopravců o jejich kompenzace také. Ty již kraj nebude schopen v souladu se zákonem poskytnout. Dopravci rozhodnutí sice nekvitují, ale nemáme jinou možnost. Musíme hájit veřejné peníze,“ vysvětlil náměstek pro dopravu Roman Hanák. Kromě vypovězení smlouvy řešili radní i financování na příští rok.

Ilustrační foto.
Cesta do centra Brna? Místo po mostě musí řidiči po okruhu

Rozhodnutí kraje nepřivítal s radostí ředitel dopravní společnosti Bors Břeclav František Zugar. „Na odstoupení od smlouvy mají právo. My to musíme akceptovat. Šli jsme na jednání s tím, že nás zajímalo, jak zajistí financování od prvního ledna. Nedostali jsme žádné řešení, jak zaplatit mzdy. Dopravní obslužnost je velmi ohrožena. Peníze, které kraj nabízí, nepokryjí ani třetinu naší potřeby. Je tím ohrožená ekonomická existence firem,“ řekl Zugar.

Radní dopravcům nabídli 179 milionů korun. Ty budou vyplácet od prvního ledna příštího roku po dobu výpovědní lhůty. „Zákon nám umožňuje vstoupit do smluv jen do výše šesti milionů korun na každou část veřejné zakázky,“ vysvětlil Hanák. Letos dopravcům vyplatili osmašedesát milionů, loni 107 milionů.

Ředitel Bítešské dopravní společnosti Miloslav Kliment výši peněz také kritizuje. „Nemusíme se příštího roku ani dožít. Navíc to, co nabízí, není ani polovina skutečných nákladů na mzdy. Vypovězení smlouvy je pro nás také negativní. Dostává nás to do obrovských problémů vzhledem k financování. Pro banky se stáváme nedůvěryhodnými,“ popsal Kliment.

Reklamy nominované v anketě Sexistické prasátečko.
Aktivisté ukázali prstem: Oni cpou sex, kam nepatří