„Vracíme se do normálu, ale je to příliš složitý proces. Nevzbuzoval bych dopředu přehnané naděje.“ Těmito slovy popsal nejistou budoucnost dolu Mír v Mikulčicích i po opětovném spuštění těžby uhlí rozčarovaný ředitel společnosti Lignum Josef Foltýn.
Na otázku, co podstatného se ve strategii oživení těžby událo od vstupu investora z Velké Británie, odpověděl, že nové vedení podniká veškeré kroky k odvrácení návrhu insolvenčního řízení společnosti.
„Když řeknu pravdu, je to špatné, co si budeme nalhávat,“ uvedl Foltýn.
Nejen horníci, ale také on očekával optimističtější vývoj situace. „Přesto děláme vše proto, aby se obnovila těžba a abychom důl stabilizovali. K tomu je potřeba obnovit znovu tok peněz a dohodnout se s většími věřiteli,“ vyjmenoval alespoň dva hlavní úkoly, které si nové britské vedení klade za cíl. Teprve po odvrácení hrozícího konkurzu prý začne uvažovat o dlouhodobější strategii.
„Další podstatnou snahou je nabrat zpět předáky a horníky, kteří mají zkušenosti s ražbou chodeb,“ řekl provozovatel dolu Mír. Celkem sedmaosmdesát horníků se totiž nahlásilo na úřadu práce.
Pokud by se teď horníci, kteří sami podali výpověď a dostali tak zákonné tříměsíční odstupné, chtěli vrátit zpět do dolu, museli by část peněz vracet.
Chybí padesát lidí
„Podařilo se nám zatím sehnat asi šestnáct lidí. Dalších padesát bychom k obnovení těžby ještě potřebovali,“ soudí majitel Lignumu. Jenže to je problém také podle šéfa odborů dolu Mír Vojtěcha Salajky. „Spousta horníků je totiž k budoucnosti dolu už velmi skeptická,“ tlumočil jejich stanovisko.
Většina propuštěných nevěří, že obnovení těžby bude mít delšího trvání. „Nové vedení s námi ale jedná na rovinu. Neslibují vzdušné zámky. Garantovali nám dva platy a co slíbili, zatím i dodrželi,“ řekl po prvních jednáních hlavní odborář. Těžba zatím podle ředitele dolu Foltýna jede na jeden porub. To znamená, že by se měsíčně mohlo vytěžit okolo dvaceti až třiceti tisíc tun uhlí.
„Dáváme dohromady dvě razící osádky kombajnů, které by měly připravit další poruby,“ řekl Foltýn. Veškeré snahy o zlepšení situace mohou podle něho zbortit aktivity několika skupin překupníků, kteří už kolem dolu krouží.
„Jsou to lidé, kteří skupují pohledávky a snaží se vyvolat nejistotu. Nám by to jednoznačně uškodilo. Jakmile se tady jednou těžba přeruší, už to nikdo nedá nikdy dohromady,“ je přesvědčený majitel dolu.
Jak naznačil, probíhá také jednání s firmou ČEZ o dlouhodobějším projektu. Co bude dál a jaké důsledky přinese, si Foltýn netroufá odhadnout.
Mezitím se svého dočkali také horníci, kteří v létě nedostali tři měsíce zaplaceno za svou práci. Peníze jim ale ve většině případů nevyplatila firma, nýbrž stát prostřednictvím úřadu práce.
„Mohu skutečně potvrdit, že si u nás uplatnilo svůj mzdový nárok na tři sta třicet zaměstnanců,“ uvedl ředitel úřadu práce Vladimír Šťáva.
Celková suma, kterou jeho úřad odeslal na účty zaměstnanců soukromé společnosti, se pohybovala nad hranicí jednadvaceti milionů korun.
annonce
uklízeč/ka, 18 000 Kč
CNC operátor/ka, 27 000 Kč
montážní technik vrat a stínící techniky M/Ž, 35 000 Kč
obchodní asistent/ka, 30 000 Kč
řidič/ka - rozvoz pekařských výrobků, 35 000 Kč
Švadleny, šičky, vyšívači a pracovníci v příbuzných oborech, 19 000 Kč
skladník/ce - řidič/ka VZV - sklad Hodonín, 24 500 Kč
školní asistent/ka do MŠ, 7 500 Kč
Podat inzerát
cars
Mercedes-Benz B koupeno v A
Peugeot 207 první majitel, koupeno v D, nehavarované
Peugeot 207 koupeno v CZ
Peugeot 207 servisní knížka, koupeno v D
Peugeot 3008 servisní knížka, koupeno v F
Peugeot 508 první majitel, servisní knížka, koupeno v CZ
Peugeot 5008 servisní knížka, koupeno v CZ
Peugeot 207 servisní knížka, koupeno v CZ, nehavarované
Prodat auto
tipcars
Peugeot 308 SW 1,5 HDi NAVI, ALU KOLA
Dacia Duster Journey TCe 130 4x4
Peugeot 308 SW 1,5 HDi NAVIGACE, ALU KOLA
Citroën C4 Picasso 1.6HDI*Park.S*Nav*Záruka 36měs
Volvo V40 2.0 D2, CROSS COUNTRY , VÝBAVA
Mini Cooper 1,6I-90KW**VYHŘ.SED**ALU*XENON
Dacia Sandero Expression ECO-G 100
Hyundai Kona 1,0 T-GDI (88kW/120k) Comfort
Prodat auto