Podle ministerstva dopravy silnice nižších tříd nesnesou současnou zátěž. „Dopravci jsou většinou placení od přepravené tuny, soupravy přetěžují,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.
Čeští autodopravci mají vyšší hmotnostní limity než většina evropských států, ale nedodržují je. „Šedesát procent kontrolovaných vozů porušilo dovolenou hmotnost,“ uvedl Stadler. S přetížením mají problém hlavně přepravci stavebnin a dřeva. Na těžší náklady si musí vyřizovat speciální povolenky.
Podle jihomoravského dopravce, který si nepřeje být jmenován, ale redakce jeho totožnost zná, by si měli kontroloři ohlídat zahraniční kamiony. „Jezdí sem přetížené o dvě tuny a bez povolenek. Na hranicích je nekontrolují,“ sdělil muž. U českých kamionů je to opačně. „Zjistí u nás přetížení o dvě stě kilo a hned je z toho haló, i když máme vyřízené povolenky,“ řekl. Dodal, že ministerstvo by mělo zajistit kvalitní silnice. „Od silničních dělníků víme, že se vše zalévá asfaltem. Podložení není pořádně opravené,“ podotkl.
Proti snížení hmotnosti je i sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. „Klíčové je zatížení jednotlivých náprav, což je deset tun, a to se měnit nebude. Autodopravci nakoupili drahé vícenápravové vozy, aby plně využili tohoto limitu. Snížením hmotnosti na 40 tun přijde tato investice vniveč,“ varoval mluvčí sdružení Martin Felix.
Návrh ministra Ťoka uvítal autodopravce z Němčiček Lukáš Kutek. „Dopravcům se nic neprodraží. Pojedou víckrát, ale cesty jim zaplatí zákazník, takže na tom vydělají,“ sdělil Kutek. S tím ale nesouhlasí Anovčín z hodonínských stavebnin. „Řídíme se podle trhu, pokud zákazník nebude chtít zaplatit více, tak na tom proděláme,“ řekl Anovčín.
MARTINA MORESOVÁ