V případě koupě dárků v kamenném obchodě nemá spotřebitel právo na vrácení bez udání důvodu. „Prodejce nemá žádnou povinnost a mnohdy je to jeho dobrá vůle, že zákazníkovi vyhoví. U nákupu přes internet je nutné dávat si pozor na zmeškání čtrnáctidenní lhůty pro odstoupení od smlouvy. Pokud lidé nakupují dárky už v listopadu, snadno ji zmeškají,“ poznamenala Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů.

Dárek, který nevyužije, si o Vánocích rozbalil třeba Brňan Jakub Šuster. „Dostal jsem velké boty. Rodiče je koupili na internetu a vracení je obtížné. Pokusím se je prodat,“ nastínil mladý muž své řešení.

Prodejci v kamenných obchodech s oblečením jsou podle Mazalové ochotnější a umožňují vrátit zboží i nad rámec zákona. „V takovém případě si ale stanovují vlastní obchodní podmínky, mohou požadovat originální štítky i krabici. Zboží musí být nepoškozené a nenošené,“ upozornila.

Možnosti vrácení a reklamace dárků

Při nákupu v kamenném obchodě nemá spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy bez udání důvodů. Pokud prodejce přijme nevhodný dárek, je to mnohdy jeho dobrá vůle.
U produktů zakoupených přes internet musí lidé myslet na čtrnáctidenní lhůtu pro odstoupení od smlouvy.
Pokud lhůtu k vrácení zboží stihnou, pak je možné odstoupit i bez udání důvodu.
Obchody, které přijímají nevhodné dárky, si někdy stanoví vlastní podmínky, jako například originální krabičku.
Záruční doba je u nového zboží vždy čtyřiadvacet měsíců. U použitého se může snížit na dvanáct.
Prodejce je povinen reklamaci přijmout, odmítnutí musí písemně odůvodnit.

Vrátit zboží až rok po nákupu mohou zákazníci v nábytkářské prodejně IKEA. „Tuto službu s oblibou využívají nejen po Vánocích, ale i přes rok. Pokud je zboží nepoškozené, nepoužité a splňuje zásady hygieny, vrátíme jim částku v plné výši. Zákazníci přitom mohou vracet jakékoliv výrobky, i když už jsou sestavené,“ sdělil manažer firmy Ondřej Kraus.

V internetovém obchodě Alza mohou zboží bez udání důvodů vrátit lidé do čtrnácti dnů od zakoupení. Musí být v originálním obalu a nepoškozené. „Jako další možnost pro vrácení dárků jsme zákazníkům od října nabízeli možnost prodloužit si dobu výměnu dárku do třináctého ledna u vybraných produktů. S výměnami se pozvolna setkáváme od šestadvacátého prosince. Lidé vrací převážně mobilní telefony, notebooky nebo sportovní chytré hodinky či náramky,“ sdělila mluvčí společnosti Patricie Šedivá.

Doplnila, že mezi nejčastější důvody vrácení či výměn patří špatná barva nebo velikost. „Zákazníci však zboží nevrací vždy v původním stavu. Jedná se zejména o poškrábání leštěných povrchů, na to je potřeba dávat pozor,“ upozornila Šedivá.

Záruční doba nového zboží je čtyřiadvacet měsíců, pokud si tedy někdo rozbalil poničený dárek, i na tohle musí pamatovat. U použitých produktů může být snížená na dvanáct. Při reklamaci je spotřebitel povinen vrátit zboží a jeho příslušenství. Prodejce musí reklamaci vyřídit do třiceti dnů.