„Ke zvýšení bezpečnosti přispívá vybudování přechodů pro chodce, okružních křižovatek a zúžení vozovky. Velký význam mají takzvané zátkové autobusové zastávky, které zamezí předjíždění v době, kdy nastupují a vystupují cestující,“ vyjmenoval opatřerní starosta Lužic Jaroslav Kreml.

Už jen poslední část silnice ve směru na Hodonín vzdáleně připomíná, jak to tu vypadalo dříve. Silnice rozbitá při budování rychlostního koridoru Českých drah, narušené chodníky, nezpevněná krajnice a chybějící obrubníky. Dvě křižovatky se rozvětvovaly na pět a šest ramen.

„Řešena je i dešťová kanalizace a vzniklo 60 parkovacích míst. Přibudou i místa za kostelem“ připomíná Kreml. Tak rozsáhlý projekt není v obcích obvyklý. „Také bychom rádi, aby Jihomoravský kraj jako správce silnice přistoupil k rekonstrukci naší cesty,“ řekl Pavel Novotný, starosta Čejkovic, kde se dosud jezdí po kamenné dlažbě. „V plánech máme rovněž dva kruhové objezdy.

Silnice by měla být široká sedm metrů, což je o metr víc než v Lužicích. Větší šířku dnes nikdo neschválí,“ dodal Novotný. Jeho slova potvrdil i řidič Kamionu Zoltán Nagy, který bydlí v Lužicích a jezdí pro zahraniční firmu. „V Německu nebo v Holandsku jsou kruhové objezdy ještě menší,“ uvedl Nagy. Lužický projekt vznikl ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu Brno, policií a orgány samosprávy. Obě křižovatky naplňují evropské normy.

„Přejíždění obrubníků nebo jízda v protisměru je důsledkem arogance nebo neschopnosti řidičů,“ tvrdí Jaroslav Kreml. Případné nedostatky chce obec odstranit, tak jak to už učinila v minulosti. „Rozšíření nájezdů na křižovatky však povede k zvýšení rychlosti dopravy,“ dodal Kreml. Poslední etapa projektu je plánována na rok 2008. Dodržení termínu však závisí také na financích z kraje.

Doposud na ni vynaložil 8,6 mil. Kč. Obec investovala na výstavbu chodníků, cyklostezek a podélných stání 15 mil. Kč. Závěrečná etapa si vyžádá ještě jedenáct milionů.