„Tato technologie není zatím nikde na světě vkomerčním provozu. Vzemích střední Evropy probíhá vsoučasnosti projekt, který mapuje podzemní kapacity pro ukládání oxidu uhličitého. Výsledky budou kdispozici do konce roku,“ uvedl mluvčí ČEZu Ivo Měšťánek.

Společnost se chce zapojit do projektu Evropské unie, který má ověřit možnosti této revoluční technologie. Souvisí sbojem proti globálnímu oteplování. Cílem Evropské unie je snížení emisí skleníkových plynů. Na projekt proto také přispěje svými penězi.

Společnost ČEZ vytipovala pro jeho uskutečnění buď severní Čechy nebo jižní Moravu. Výhodou Hodonínska je množství vytěženýchvrtů.

Mluvčí Moravských naftových dolů Dan Plovajko záměr ČEZU zná. Mluvit ojeho realizaci je však podle něj zatím předčasné. „Studie sice existuje, ale kreálnému projektu a jeho uskutečnění je ještě daleko,“ zdůraznil Plovajko.

Oxid uhličitý, který by podle plánů ČEZu měl končit vhloubce kolem osmi set metrů, bude pocházet výhradně zhodonínské elektrárny.

„Ročně vyprodukujeme asi pět set tisíc tun této látky. Na její vypouštění si musíme kupovat povolenky. Ty potřebujeme při spalování uhlí, tedy lignitu zMikulčic. Také proto vsoučasné době využíváme asi ze třiceti procent biomasu,“ řekl ředitel Elektrárny Hodonín PetrHodek.

Elektrárna je podle něho vybavena kotli na fluidní spalování, které patří kabsolutní špičce, ikdyž jsou deset let staré. Také díky nim může spalovat hodně biomasy.

„Loni jsme tak vypustili do ovzduší osto tun oxidu uhličitého méně,“ dodalHodek.

Nová technologie si podle mluvčího ČEZu Ivo Měšťánka vyžádá značné náklady. Popis jejího fungování zato vypadá zdánlivě jednoduše. Zvytěženého paliva se chemickým procesem oddělí oxid uhličitý. Ten pak potrubím poputuje do podzemí, tedy například do vytěženýchvrtů.

Zda to stejně snadno bude fungovat ive skutečnosti, má ukázat právě zkušební projekt. ČEZ počítá stím, že by ho mohl realizovat vletech 2012až 2015.Pokud se technologie osvědčí, dočká se za dalších pět let komerčního využití.