VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Práci na železnici zúročil při modelování. Setrojil nejdelší autovlak

Moravská Nová Ves – Přesně 27,6 metrů musel před rokem zdolat člověk v sokolovně v Moravské Nové Vsi na Břeclavsku, aby si prohlédl celé dílo tamního obyvatele Emila Urbánka.

11.11.2017
SDÍLEJ:

V Moravské Nové Vsi se konala výstava modelů. Její součástí se stal také úspěšný pokus o rekord v podobě nejdelšího autovlaku. Foto: DENÍK/Lukáš Ivánek

Při příležitosti 175. výročí trati Břeclav – Přerov se tam konala výstava modelů. Oči všech však přitahoval především model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jednašedesáti vagony. „Na vagonech je naložených 436 modelů aut značky Škoda,“ spočítala tehdy komisařka Agentury Dobrý den, která se stará o zápisy českých rekordů, Barbora Vaňková. Nadšený modelář Emil Urbánek se tak již podruhé zapsal mezi rekordmany a jeho vášni je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Vlaky jej lákaly a zajímaly už od dětství. „S modelařením jsem začal až někdy kolem osmnácti, po studiu na průmyslové škole. Tam jsem se rozhodl, že chci a budu pracovat jako strojvedoucí. Konkrétně modelařině lokomotiv jsem se začal věnovat ale až v roce 2000. Dostaly se mi tehdy do rukou první plastové modely škodovek. Tak mě napadlo, že když jsem železniční modelář, že si k nim udělám vagonky,“ vypráví Urbánek.

Při modelaření se soustředí na české a československé lokomotivy. Později k tomu přidal i sbírání modelů aut. „Pokud jde o autíčka, mám vysbíranou kompletní řadu vozů vyrobených ve Škodovce. Hledal jsem systém, jak optimálně uložit vyrobené železniční modely a autíčka, a tak jsem začal vyrábět modely přepravních vagonů a auta na ně jednoduše naložil. Ve vitrínách se mi tak sejdou přesně sesbíraná auta v kolekci,“ vysvětluje nadšenec.

Modely tvoří podle plánů, které si vyhledává především na internetu. „Existují i různé původní publikace a monografie,“ připomíná modelář.

Základ tvoří kov, který pokrývá plastová nástavba. Vyrábí kompletně všechno, kromě pohonu. Jednotlivé díly vyřezává, opracovává a lepí. „Člověk musí být dost manuálně zručný a také musí mít zrovna náladu. Nedá se říct, že bych tvořil vždy v přesnou dobu. Musím mít na to chuť,“ zdůrazňuje Urbánek.

Důležitou vlastností pro modeláře je podle něj také trpělivost. „Bez ní by to nešlo. Vše se dělá velice pomalu, jednotlivě, nic se nesmí uspěchat. Mohlo by se to zbortit. Musí se prostě vyčkat, zatížit, upravit, tak aby kapota lokomotivy byla kvalitní, pevná. Pak přijde na řadu barvení, lakování. Lehké věci dělám u stolu, složitější v dílně. Není to úkolová práce, ani se nedělá na čas. Je to prostě tak nějak z radosti a o tvořivosti,“ popisuje nadšenec, který dbá na zachycení detailu.

I díky jeho preciznosti se před šesti lety poprvé o jeho zálibě dozvěděli v Agentuře Dobrý den. „Rekordní autovlak Emila Urbánka jsme poprvé registrovali v roce 2011,“ potvrzuje za agenturu Luboš Rafaj.

Tehdy představil modelář dílo o délce 20,8 metrů, složené z pětačtyřiceti vagonků s nákladem 322 malých aut. O pět let později posunul rekord ještě dál na zmíněných 27,6 metru. „Část jeho autovlaku je exponát Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Zájemci se na něj mohou přijet podívat,“ zve k návštěvě Rafaj.

Emil Urbánek už svůj stávající rekord překonat neplánuje. „Moc zvyšovat ho opravdu už nechci, jedině o nové modely, pokud se objeví. Železničnímu modelářství se ale věnuji dál. Rád bych třeba ještě vytvořil vojenský převoz, tedy vagony naložené vojenskou technikou,“ prozrazuje rekordman z Moravské Nové Vsi.

Kdo je Emil Urbánek?
Narozený: 26. září 1955
Bydliště: Moravská Nová Ves na Břeclavsku
Čím je zajímavý: Sestrojil model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jedenašedesáti přepravními vagony. Na vagony naložil 436 modelů autíček. Modelová vlaková souprava měřila 27,6 metrů. Tento rekord je od roku 2016 zapsaný v České knize rekordů.
Nová výzva: Dál se věnuje železničnímu modelářství. Rád by do budoucna sestavil vojenský převoz – vagony s vojenskou technikou. Plánuje i několik výstav svých dosavadních modelů. Především pro děti.

Autor: Aneta Beránková

11.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 17 000 Kč Obsluha strojů na úpravu vláken, dopřádání a navíjení příze a nití obsluha textilních strojů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 13. Poznámka: Pracoviště: Velká nad Veličkou 890. Příspěvek na stravu, pátý týden dovolené, příspěvek na zdrav. rehabilitační, sport. a kult.vyžití.. Pracoviště: Kordárna plus a.s., 696 74 Velká nad Veličkou. Informace: Hana Hudečková, +420 518 312 130. Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 500 Kč Obsluha ostatních strojů na výrobu a úpravu textilních, kožených a kožešinových výrobků jinde neuvedená. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Pracoviště: Velká nad Veličkou 890. Pracovní doba od 6:00 do 14:00, od 14:00 do 22:00, od 22:00 do 6:00 hod. Vhodný zdravotní stav. Obsluha ostatních strojů a zařízení na výrobu, zpracování, uchování potravin a příbuzných výrobk.. Pracoviště: Ttt-neres s.r.o. - kordárna, 696 74 Velká nad Veličkou. Informace: Josef Sedlář, +420 775 404 104. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 100 Kč Řídící pracovníci stavebního provozu stavební dělník/ce - předák/čka. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 100 kč, mzda max. 160 kč. Volných pracovních míst: 10. Poznámka: Pracoviště: Dělnická 414, 696 85 Bzenec + stavby zaměstnavatele JM a Z kraj. Jedná s o práce na dopravních a vodohospodářský stavbách: realizace železobet. stěn, propustků, říms, šachet, pokládka kanalizačního potrubí, pokládka prefabrikátů. Znalost práce při pokládce kanalizace a vodovodu, výkopové a zemní práce, použití pažících boxů atd. , Měsíční ohodnocení formou prémií. Kontakt na tel. 602 145 123 od 7:30 do 17:00 hod, na mail: libor.tomek@sytys.cz. Pracoviště: Sytys.cz s.r.o. - provozovna, Dělnická, č.p. 414, 696 85 Moravský Písek. Informace: Libor Tomek, +420 602 145 123. Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 26 000 Kč Svářeči Svářeč - mechanik nerez. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26000 kč, mzda max. 32000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Svařování a montáž filtračních zařízení dle výkresové dokumentace převážně ve výrobním závodě., , Co za to:, , - jednosměnný provoz,, - příspěvek na stravování, , - 5 dní ozdravného volna navíc,, - mzdu ve výši 26 000 – 32 000 Kč., , Co k tomu potřebujete?, , - znalost svařování nerezových ocelí (metoda TIG/MIG v ochranné atmosféře vítána),, - orientace ve výkresové dokumentaci,, - ŘP sk. B., , Pokud Vás to zajímá, pište nebo volejte na:, Tel.:777 11 80 91, e-mail: janulik@filtrace.com. Pracoviště: Bílek filtry s.r.o., 696 21 Prušánky. Informace: Jiří Janulík, +420 777 118 091.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dolní vlakové nádraží v Brně při výluce.
23

První den výluky za plného provozu: zmatení lidé, plné autobusy a málo pokladen

Ilustrační foto.

Pohořeličtí školáci usednou do lavic na zámku

Hokejisté Březiny promarnili šanci porazit favorita z Hodonína

Vyškov - Velkou sportovní bitvu svedli hokejisté Sokola Březiny na domácím ledě s SHKM Hodonín. Jenže sami propásli šanci na bodový zisk.

Chci hráče se vztahem k regionu, říká nový trenér Hodonína Pavol Švantner

Hodonín – Konec nejasnostem. Fotbalisté Hodonína hrající Moravskoslezskou fotbalovou ligu mají po dlouhých týdnech nového plnohodnotného hlavního trenéra. Je jím bývalý ligový brankář a také kouč Dynama České Budějovice Pavol Švantner. 

Miliony pomohou obcím. Opraví za ně silnice, kanalizace nebo ordinace lékařů

Jižní Morava - Ministerstvo pro místní rozvoj vypsalo dotace pro obce do deseti tisíc obyvatel. Mohou opravit silnice, kanalizace nebo dětská hřiště a tělocvičny.

Dětí s nadváhou? Dvojnásobek. Sladké Vánoce musí vyvážit pohyb, radí odbornice

Jižní Morava - Osmdesáti procentům dětí chybí pohyb. Počet tlustých dívek a chlapců se za posledních dvacet let zdvojnásobil. Teď je navíc čekají sladké Vánoce.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT