VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Práci na železnici zúročil při modelování. Setrojil nejdelší autovlak

Moravská Nová Ves – Přesně 27,6 metrů musel před rokem zdolat člověk v sokolovně v Moravské Nové Vsi na Břeclavsku, aby si prohlédl celé dílo tamního obyvatele Emila Urbánka.

11.11.2017
SDÍLEJ:

V Moravské Nové Vsi se konala výstava modelů. Její součástí se stal také úspěšný pokus o rekord v podobě nejdelšího autovlaku. Foto: DENÍK/Lukáš Ivánek

Při příležitosti 175. výročí trati Břeclav – Přerov se tam konala výstava modelů. Oči všech však přitahoval především model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jednašedesáti vagony. „Na vagonech je naložených 436 modelů aut značky Škoda,“ spočítala tehdy komisařka Agentury Dobrý den, která se stará o zápisy českých rekordů, Barbora Vaňková. Nadšený modelář Emil Urbánek se tak již podruhé zapsal mezi rekordmany a jeho vášni je věnovaný další díl seriálu Deníku Rovnost Co soused, to rekordman.

Vlaky jej lákaly a zajímaly už od dětství. „S modelařením jsem začal až někdy kolem osmnácti, po studiu na průmyslové škole. Tam jsem se rozhodl, že chci a budu pracovat jako strojvedoucí. Konkrétně modelařině lokomotiv jsem se začal věnovat ale až v roce 2000. Dostaly se mi tehdy do rukou první plastové modely škodovek. Tak mě napadlo, že když jsem železniční modelář, že si k nim udělám vagonky,“ vypráví Urbánek.

Při modelaření se soustředí na české a československé lokomotivy. Později k tomu přidal i sbírání modelů aut. „Pokud jde o autíčka, mám vysbíranou kompletní řadu vozů vyrobených ve Škodovce. Hledal jsem systém, jak optimálně uložit vyrobené železniční modely a autíčka, a tak jsem začal vyrábět modely přepravních vagonů a auta na ně jednoduše naložil. Ve vitrínách se mi tak sejdou přesně sesbíraná auta v kolekci,“ vysvětluje nadšenec.

Modely tvoří podle plánů, které si vyhledává především na internetu. „Existují i různé původní publikace a monografie,“ připomíná modelář.

Základ tvoří kov, který pokrývá plastová nástavba. Vyrábí kompletně všechno, kromě pohonu. Jednotlivé díly vyřezává, opracovává a lepí. „Člověk musí být dost manuálně zručný a také musí mít zrovna náladu. Nedá se říct, že bych tvořil vždy v přesnou dobu. Musím mít na to chuť,“ zdůrazňuje Urbánek.

Důležitou vlastností pro modeláře je podle něj také trpělivost. „Bez ní by to nešlo. Vše se dělá velice pomalu, jednotlivě, nic se nesmí uspěchat. Mohlo by se to zbortit. Musí se prostě vyčkat, zatížit, upravit, tak aby kapota lokomotivy byla kvalitní, pevná. Pak přijde na řadu barvení, lakování. Lehké věci dělám u stolu, složitější v dílně. Není to úkolová práce, ani se nedělá na čas. Je to prostě tak nějak z radosti a o tvořivosti,“ popisuje nadšenec, který dbá na zachycení detailu.

I díky jeho preciznosti se před šesti lety poprvé o jeho zálibě dozvěděli v Agentuře Dobrý den. „Rekordní autovlak Emila Urbánka jsme poprvé registrovali v roce 2011,“ potvrzuje za agenturu Luboš Rafaj.

Tehdy představil modelář dílo o délce 20,8 metrů, složené z pětačtyřiceti vagonků s nákladem 322 malých aut. O pět let později posunul rekord ještě dál na zmíněných 27,6 metru. „Část jeho autovlaku je exponát Muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Zájemci se na něj mohou přijet podívat,“ zve k návštěvě Rafaj.

Emil Urbánek už svůj stávající rekord překonat neplánuje. „Moc zvyšovat ho opravdu už nechci, jedině o nové modely, pokud se objeví. Železničnímu modelářství se ale věnuji dál. Rád bych třeba ještě vytvořil vojenský převoz, tedy vagony naložené vojenskou technikou,“ prozrazuje rekordman z Moravské Nové Vsi.

Kdo je Emil Urbánek?
Narozený: 26. září 1955
Bydliště: Moravská Nová Ves na Břeclavsku
Čím je zajímavý: Sestrojil model vlaku v měřítku 1:45 tvořený jedenašedesáti přepravními vagony. Na vagony naložil 436 modelů autíček. Modelová vlaková souprava měřila 27,6 metrů. Tento rekord je od roku 2016 zapsaný v České knize rekordů.
Nová výzva: Dál se věnuje železničnímu modelářství. Rád by do budoucna sestavil vojenský převoz – vagony s vojenskou technikou. Plánuje i několik výstav svých dosavadních modelů. Především pro děti.

Autor: Aneta Beránková

11.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Drahoš.

Jiří Drahoš přijede o víkendu do Brna. Setká se s voliči, Horáčkem i Hilšerem

Ilustrační foto.

Dluhy měst? Klesají. I tak splácejí radnice desítky milionů úvěrů

Lupič mi vyhrožoval nožem, tvrdila policistům barmanka. Přepadení si vymyslela

Mutěnice – Na problém si zadělala žena obsluhující v baru v Mutěnicích. Vymyslela si přepadení, při kterém si měli lupiči odnést tržbu ve výši několika desítek tisíc korun. Nakonec se však policistům přiznala.

Cestovní veletrh Regiontour: města při propagaci sází na tradici

Jižní Morava – Převážně společně na stánku jižní Moravy, ale i v samostatných prezentacích se od čtvrtka představují zástupci Břeclavska, Hodonínska a Znojemska na osmadvacátém veletrhu cestovního ruchu Go a Regiontour na brněnském výstavišti. Účast ve společné expozici kraje zvolil i letos turisty vyhledávaný Mikulov. „Bude tam zastoupené naše informační centrum i odbor rozvoje. Představujeme ucelenou nabídku turistických cílů, přírody, vína a gastronomie. Marketing se během let mění, proto nám vyhovuje už řadu let účast právě ve společné krajské expozici,“ řekl starosta Mikulova Rostislav Koštial s tím, že návštěvníci se vedle stálých lákadel dozví například o nových cyklostezkách.

Kampaň Zemana začala útokem na „vítače Drahoše“

/INFOGRAFIKA/ Až doteď to byly hlavně různé lži šířené anonymy na internetu. Nyní se však ostrá kampaň rozšiřuje formou inzerce i na stránky novin a billboardů.  Spolek Přátelé Miloše Zemana oficiálně zadal plošné inzeráty s heslem „Stop imigrantům a Drahošovi. Tato země je naše!“

Domanínský kulturní dům i kuželna se dočkají zateplení

Domanín – Domanínští chystají zateplení několika budov. Nového kabátu se dočká kuželna i kulturní dům pocházející z roku 1929.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>