VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Redlich chtěl koncesi na tramvaj. Nedostal ji

Hodonín /HODONÍN VČERA A DNES/ - Jak se časem měnil charakter a styl městských ulic, měnily se samozřejmě 
i povozy a vozidla, které se po těchto ulicích pohybovaly. Na snímcích z období po roce 1900 lze běžně vidět v hodonínských ulicích kravská či volská spřežení, táhnoucí za sebou vozy. Rychlejší vozidla se objevovala pouze sporadicky. Ostatně povrch městských ulic v té době většinou žádné velké závodění neumožňoval.  

19.5.2012 1
SDÍLEJ:

Auto hasičů v roce 1930, na cisterně je nápis Hodonín.Foto: archív autora

Podíváme-li se na první snímek z Velkomoravské ulice a na středem jedoucí povoz okolo budovy Obchodní akademie, je zřejmé, že při přecházení silnice měly studentky občas problém se střevíčky. 
O tom, že i v té době se už technika do hodonínských ulic tlačila, svědčí nápis Autodílna 
a před ním stojící benzínová pumpa na stejném snímku.

Auta nebyla poháněna pouze benzínem či naftou. K pohonu parního vozu Sentinel 
z druhého snímku se používalo uhlí, brikety či dokonce dříví. Je zajímavé, že i dnes se dá historie tohoto vozu poměrně přesně vystopovat. Vyčerpávající informace poskytl D. Feuereisl, který se zabývá historií vozidel u nás.

„Vůz Super-Sentinel měl výroční číslo 5684, číslo kotle 16262. Byl to čtyř až pětitunový valník, z Anglie byl expedován v dodávce z října 1924 (součást vzorových anglických vozů po zakoupení licence) a měl hladké gumy Dunlop (180 mm). Jednadvacátého října 1924 byl dodán do vápenky ve Zdicích. Od 16. ledna do 7. května 1925 jezdil se SPZ O XV-791 na dole Krimich. Poté byl vrácen zpět do Zdic a jezdil s rejstříkovou značkou O XX-210. Později, 
8. června 1927, byl vůz prodán pod zak. č. 82–201020 firmě 
Ing. Holan & Kučera, stavitelé, Dolní Valy, Hodonín, a měl přidělenou rejstříkovou značku P-318," uvádí Wikipedia.

Kropení ulic bylo v Hodoníně zavedeno už v devatenáctém století. Vladimír Novák ve spise Zrnka a zrníčka stanovil přesně rok. „Bylo to v létě 1883. Provádělo se tehdy ještě docela prostě, hlavními ulicemi projížděla vodou naplněná lejta, na níž bylo vzadu jednoduché rozstřikovací zařízení." Snímek auta, které stříká vodu, je z doby mnohem pozdější. Tento vůz jezdil v Hodoníně okolo roku 1930 a patřil tamním hasičům.

Koncese na provozování autobusové dopravy začaly rakouské úřady udělovat kolem roku 1911. První světová válka provoz téměř přerušila, po jejím skončení došlo k výraznému rozvoji a výjimkou nebyl ani Hodonín. Fotografie autobusu linky Ratíškovice – Hodonín byla pořízena na dnešní Národní třídě v místě před bývalou kavárnou Slavia v roce 1931, v pozadí je drogerie „Bílý kříž". Linku provozoval autodopravce z Ratíškovic pan Slezar.

Logo firmy Klečka, shodné s logem na dveřích dalšího vyobrazeného auta můžeme spatřit i dnes na Masarykově náměstí na budově, kde podnik sídlil.

Firma byla založena roku 1906 Karlem Klečkou v Rudolfově, dnešní Štefánikově ulici, čp. 1249, jako sodovkárna. Ta v roce 1918 začala vyrábět i ovocné šťávy 
a v roce 1924 se rozšířila o sklad a stáčírnu Litovelského piva. Firma byla později přemístěna do prostoru mezi Masarykovo náměstí a Kolískovou ulicí.

Samozřejmě nezůstaneme pouze u nákladních vozidel. Osobní automobil s přívěsným vozíkem z poslední fotografie patřil panu Touskovi, obchodníkovi s barvami na rohu ulic Dukelských hrdinů a Národní třídy. Nádherný kabriolet se stahovací střechou by jistě i dnes byl chloubou každé sbírky či jízdy historických vozidel.

A na konec ještě ve zkráceném znění zmínka Vladimíra Nováka o dopravě, jak ji uvedl v Zrnkách a zrníčkách: „Začátkem března 1888 podnikatelská firma Redlich požádala o udělení rakouské 
a uherské koncese na osobní dopravu parní tramvají z Hodonína do Holíče. Firma však uherskou koncesi nedostala 
s odůvodněním, že podnikatelé nejsou uherskými občany. A tak se od nás do Holíče jezdilo i nadále s poštovským panáčkem dostavníky.

Ne však dlouho. Brzo nato, již roku 1891 byla postavena hodonsko-holíčská lokální železná dráha. V nové době máme tu nadto ještě pohodlné spojení četnými autobusy. Časem bude však pravděpodobně zapotřebí i na této trati zavést zdravotně výhodnější provoz elektrický. K zvážení by stála trolejbusová doprava Hodonín – Holíč, Hodonín – Lužice a Hodonín – Rohatec."

ANTONÍN KUČERA

Autor: Redakce

19.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dopravu na D1 zastavily hromadné dopravní nehody.
AKTUALIZUJEME
7

Sněhová kalamita v Brně: dálnice blokují nehody, trolejbusy i vlaky se zpožďují

Ilustrační foto.

Konec plýtvání. Neprodejné jídlo musí nově obchody darovat charitám

Za Drtiče pálili v Novém Jičíně Kobylík a Jurča. Body putovaly do Hodonína

Hodonín – Na led Nového Jičína zamířili v sobotu hokejisté Hodonína. A mise to byla úspěšná. Domů se vrátili s plným bodovým ziskem, když soupeře přehráli výsledkem 2:1.

Na kolejích loni zemřelo nejvíc lidí za posledních deset let. Většinou sebevrahů

Jižní Morava /ANKETA/ – Smrt pod koly vlaku čekala loni na osmatřicet lidí, pět z nich zemřelo při nehodě na železničním přejezdu. Zbylí si vzali život dobrovolně. Sebevraždu na kolejích volili hlavně muži. Rok 2017 byl nejtragičtější za posledních deset let.

AKTUALIZUJEME

Mladík boural a skončil v nemocnici. Dopravu u Strážovic řídí policie kyvadlově

Strážovice – V péči lékařů skončil zraněný dvacetiletý řidič, který za volantem osobního auta značky Honda havaroval mezi Strážovicemi a Archlebovem. Sanitka muže převezla do nemocnice. Nehoda se stala v úterý před osmou hodinou ranní. Policisté v místě řídili dopravu kyvadlově.

Do školky dají dvacet milionů, připravují se na zvýšený počet dětí

Násedlovice – Rozšíření tříd mateřské školy na dvojtřídky chystá vedení obce Násedlovice. S plánováním se začalo již loni v září a rekonstrukce by měla být dokončena do závěru letošního roku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>