VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Redlich chtěl koncesi na tramvaj. Nedostal ji

Hodonín /HODONÍN VČERA A DNES/ - Jak se časem měnil charakter a styl městských ulic, měnily se samozřejmě 
i povozy a vozidla, které se po těchto ulicích pohybovaly. Na snímcích z období po roce 1900 lze běžně vidět v hodonínských ulicích kravská či volská spřežení, táhnoucí za sebou vozy. Rychlejší vozidla se objevovala pouze sporadicky. Ostatně povrch městských ulic v té době většinou žádné velké závodění neumožňoval.  

19.5.2012 1
SDÍLEJ:

Auto hasičů v roce 1930, na cisterně je nápis Hodonín.Foto: archív autora

Podíváme-li se na první snímek z Velkomoravské ulice a na středem jedoucí povoz okolo budovy Obchodní akademie, je zřejmé, že při přecházení silnice měly studentky občas problém se střevíčky. 
O tom, že i v té době se už technika do hodonínských ulic tlačila, svědčí nápis Autodílna 
a před ním stojící benzínová pumpa na stejném snímku.

Auta nebyla poháněna pouze benzínem či naftou. K pohonu parního vozu Sentinel 
z druhého snímku se používalo uhlí, brikety či dokonce dříví. Je zajímavé, že i dnes se dá historie tohoto vozu poměrně přesně vystopovat. Vyčerpávající informace poskytl D. Feuereisl, který se zabývá historií vozidel u nás.

„Vůz Super-Sentinel měl výroční číslo 5684, číslo kotle 16262. Byl to čtyř až pětitunový valník, z Anglie byl expedován v dodávce z října 1924 (součást vzorových anglických vozů po zakoupení licence) a měl hladké gumy Dunlop (180 mm). Jednadvacátého října 1924 byl dodán do vápenky ve Zdicích. Od 16. ledna do 7. května 1925 jezdil se SPZ O XV-791 na dole Krimich. Poté byl vrácen zpět do Zdic a jezdil s rejstříkovou značkou O XX-210. Později, 
8. června 1927, byl vůz prodán pod zak. č. 82–201020 firmě 
Ing. Holan & Kučera, stavitelé, Dolní Valy, Hodonín, a měl přidělenou rejstříkovou značku P-318," uvádí Wikipedia.

Kropení ulic bylo v Hodoníně zavedeno už v devatenáctém století. Vladimír Novák ve spise Zrnka a zrníčka stanovil přesně rok. „Bylo to v létě 1883. Provádělo se tehdy ještě docela prostě, hlavními ulicemi projížděla vodou naplněná lejta, na níž bylo vzadu jednoduché rozstřikovací zařízení." Snímek auta, které stříká vodu, je z doby mnohem pozdější. Tento vůz jezdil v Hodoníně okolo roku 1930 a patřil tamním hasičům.

Koncese na provozování autobusové dopravy začaly rakouské úřady udělovat kolem roku 1911. První světová válka provoz téměř přerušila, po jejím skončení došlo k výraznému rozvoji a výjimkou nebyl ani Hodonín. Fotografie autobusu linky Ratíškovice – Hodonín byla pořízena na dnešní Národní třídě v místě před bývalou kavárnou Slavia v roce 1931, v pozadí je drogerie „Bílý kříž". Linku provozoval autodopravce z Ratíškovic pan Slezar.

Logo firmy Klečka, shodné s logem na dveřích dalšího vyobrazeného auta můžeme spatřit i dnes na Masarykově náměstí na budově, kde podnik sídlil.

Firma byla založena roku 1906 Karlem Klečkou v Rudolfově, dnešní Štefánikově ulici, čp. 1249, jako sodovkárna. Ta v roce 1918 začala vyrábět i ovocné šťávy 
a v roce 1924 se rozšířila o sklad a stáčírnu Litovelského piva. Firma byla později přemístěna do prostoru mezi Masarykovo náměstí a Kolískovou ulicí.

Samozřejmě nezůstaneme pouze u nákladních vozidel. Osobní automobil s přívěsným vozíkem z poslední fotografie patřil panu Touskovi, obchodníkovi s barvami na rohu ulic Dukelských hrdinů a Národní třídy. Nádherný kabriolet se stahovací střechou by jistě i dnes byl chloubou každé sbírky či jízdy historických vozidel.

A na konec ještě ve zkráceném znění zmínka Vladimíra Nováka o dopravě, jak ji uvedl v Zrnkách a zrníčkách: „Začátkem března 1888 podnikatelská firma Redlich požádala o udělení rakouské 
a uherské koncese na osobní dopravu parní tramvají z Hodonína do Holíče. Firma však uherskou koncesi nedostala 
s odůvodněním, že podnikatelé nejsou uherskými občany. A tak se od nás do Holíče jezdilo i nadále s poštovským panáčkem dostavníky.

Ne však dlouho. Brzo nato, již roku 1891 byla postavena hodonsko-holíčská lokální železná dráha. V nové době máme tu nadto ještě pohodlné spojení četnými autobusy. Časem bude však pravděpodobně zapotřebí i na této trati zavést zdravotně výhodnější provoz elektrický. K zvážení by stála trolejbusová doprava Hodonín – Holíč, Hodonín – Lužice a Hodonín – Rohatec."

ANTONÍN KUČERA

Autor: Redakce

19.5.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Řemeslné práce - Řemeslné práce Svářeč 20 000 Kč Svářeči svářeč, zámečník. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 24000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Pracoviště: U Cihelny 1310, 696 62 Strážnice. Svářečský průkaz metodou TIG + výhodou CO2, řidičský průkaz. Trvalý pracovní poměr. Kontakt na tel. 601 332 218, na mail: orsakova@mkms.cz. Pracoviště: Mkms s.r.o. - provozovna, U Cihelny, č.p. 1310, 696 62 Strážnice. Informace: Dagmar Orsáková, +420 601 332 218. Řemeslné práce - Řemeslné práce Ostatní řemeslní pracovníci a 14 500 Kč Střihači textilu, kůží a podobných materiálů střihač/ka. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 15500 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: Pracoviště: náměstí Míru 199, 696 42 Vracov. Ohled na cestovné, prémie k základnímu platu (500 - 1500 Kč) dle výkonu, benefity zdravotní. VŘ dne 21.9.2018 od 9:00 do 11:00 hod.. Pracoviště: Odex spol. s r.o., náměstí Míru, č.p. 199, 696 42 Vracov. Informace: Martin Lejsal, +420 724 828 888. Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 500 Kč Obsluha ostatních strojů a zařízení na výrobu, zpracování, uchování potravin a příbuzných výrobků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: Pracoviště: Zámecká 125/125, 695 05 Milotice. Pracovní doba od 6:00 do 14:00 hod, od 14:00 do 22:00 hod, od 22:00 do 6:00 hod. Vhodný zdravotní stav. Obsluha ostatních strojů a zařízení na výrobu, zpracování, uchování potravin a příbuzných výrobů. VŘ dne 20.9.2018 od 11:00 do 11:30 hod.. Pracoviště: Ttt-neres s.r.o. - lef spol. s.r.o., Zámecká, č.p. 125, 696 05 Milotice u Kyjova. Informace: Sedlař, +420 775 404 104. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 13 400 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 13400 kč, mzda max. 43000 kč. Volných pracovních míst: 38. Poznámka: Pracoviště: Brněnská 3883/48, 695 01 Hodonín. Náplň práce: řízení nákladního vozidla, přeprava zboží, vedení záznamů a dokladů o provozu nákladního vozidla a o činnosti řidiče, ukládání a zajištění nákladu na vozidle, kontrola vykládky vozidla, předávání doprovodných dokumentů. Trasy: ČR + EU. Požadavky: ŘP sk. C + E. Průměrný výdělek 37-43 000 Kč. Jižní výhody pro zaměstnance a rodinné příslušníky - autobusy v rámci IDS JMK zdarma. Příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnavateli při výkonu povolání, slevy na odběr veškerého zboží a PHL na našich čerpacích stanicích, příspěvek dětem na zimní nebo letní rekreaci, zvýhodněné úvěry, produkty a služby Komerční banky, ČSOB nebo UniCredit Bank, zvýhodněné volání a služby se zaměstnaneckým programem T-mobile nebo O2 Family. Kontakt na tel. 602 613 386 Po-Pá od 9:00 do 13:00 hod, osobně vždy v pondělí a středu od 10:00 do 15:00 hod se hlásit u pana Kolmaše.. Pracoviště: Čsad hodonín a.s., Brněnská, č.p. 3883, 695 01 Hodonín 1. Informace: Jitka Barinková, +420 602 613 386.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Marek Daniel svou poutí vzdá hold Kometě a pomůže dětskému hospicu.

Z Třince do Brna. Pěšky. 250 kilometrů dlouhým výšlapem podpoří dětský hospic

Ke srážce osobního auta a motocyklu spěchali ve středu před sedmou hodinou večerní záchranáři do Žádovic.
AKTUALIZOVÁNO
4

Předjížděl přes zákaz kolonu aut. Motorkář i spolujezdec jsou po nehodě zranění

Stovky závodníků. Řidiči u Břeclavi ignorují radar

Břeclav – Tempem 127 kilometrů za hodinu se řítil řidič po silnici I/55 u Břeclavi. Rychlost je tam přitom omezená na sedmdesátku. A nebyl to zdaleka jediný hříšník.

Úpravy silnic? Zbytečné, vadí řidičům

Jižní Morava - Těžká zranění, smrtelné nehody. Častá příčina? Rychlá jízda a riskantní předjíždění. Na silnici I/43 na Blanensku v lokalitě Černohorský les je pro motoristy mezi tamními odpočívadly jedno z nejrizikovějších míst. Silničáři tam nedávno udělali nové značení. Na úzké silnici je nově v celém úseku plná čára. Zmizelo tak jedno z mála míst, kde se dá na pětadvacetikilometrovém úseku mezi Lipůvkou a Letovicemi předjíždět. Někteří řidiči si myslí, že je to zbytečné. Podobných míst je v kraji víc.

Popeláři nezvládli zatáčku. Auto převrátili na střechu

Nechvalín /FOTOGALERIE/ – Na silnici mezi Nechvalínem a Lovčicemi havaroval v úterý po třinácté hodině popelářský vůz. Mnohatunový kolos skončil v příkopě převrácený na střechu.

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 18. září 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT