Působil jste v několika kapelách, s dalšími jste spolupracoval. Máte za sebou několik vydaných alb. Jak náročné je pro kapely natáčení desky?
Je to určitě individuální. Někoho může nahrávání stimulovat stejně jako jiného vyčerpávat. Každopádně je to období, kdy je dobré se pořádně soustředit, aby se podařilo přenést na médium to, co bylo původně zamýšleno. Samozřejmě nejde nahrávat jen o víkendech, takže to pro všechny zúčastněné znamená čerpat dovolenou. Návdavkem musí někdo zvukaři a majiteli studia zaplatit. Tedy: ano, je to náročné. Nicméně posluchači je to celkem jedno, takže nemá smysl se zaměstnávat podružnostmi a trápit tím, co to všechno obnáší, protože výsledkem musí být působivé a strhující dílo.
Myslíte, že existuje ideální doba pro natáčení?
Jestli na tom někomu arci nezáleží a má pocit, že třeba období prázdnin a letních radovánek ho uvolní a lépe se mu pracuje, budiž. Nemyslím však, že se na nahrávce nějak projevuje. Ideální doba natáčení je, když je celý materiál důkladně připraven a nazkoušen, a to, věřte mi, nebývá vždy pravidlem.
Co je při volbě nahrávacího studia pro kapelu podstatné? Jak hodnotíte kvalitu regionálních studií?
Je to několik faktorů, z nichž kterýkoliv může hrát zásadní roli. Lokace, vzdálenost, cena, technické vybavení, prostory, ubytování a v neposlední řadě je zcela zásadní osoba nebo osoby zvukaře. Máme to štěstí, že v regionu máme kvalitní studia se zvukaři, se kterými je radost spolupracovat a jejichž věhlas si získal důvěru posluchačů i muzikantů v celé zemi.
Je zájem dotovat vydání alba ze strany sponzorů, nebo většinou členové musí sahat na osobní úspory a skládat se?
Zájem? Do toho se nikdo zrovna nehrne. Je nutné vyhledávat a žádat. Ovšem pokud v tom nehraje roli nějaká známost, je to zpravidla velice poměrná část hodnoty nahrávky. Většinou jde o úspory kapely nebo úspory osobní. Umění mělo odpradávna mecenáše, a ty je potřeba ctít a vážit si jich, i když bigbít ponížen jistým tvorem na úroveň nádražních znělek a hracích automatů to bude mít asi těžké (smích). Showbyznys už není to, co býval, kdy hudební nosič měl nějakou hodnotu, a to i vypovídající stran počtu prodaných kusů. Dnes je, a to zejména co se týká okrajových žánrů, muzika drahý koníček.