Nehody ve čtvrtek zcela ochromily dopravu na dálnici D1. Řidiči strávili několik hodin v desetikilometrové koloně. V pátek už byla doprava i navzdory začínající Velké ceně plynulejší. „Nezaznamenali jsme výrazné komplikace. Rizikové jsou opravované úseky,“ sdělil policejní mluvčí David Chaloupka. S komplikacemi a zdrženími na spojnici Brna a Prahy se ovšem řidiči musí potýkat pravidelně.

Dělníci v současnosti modernizují pět úseků. Dva z nich mají být hotové v příštím roce. Zbylé v roce 2021.

Rozvoj parkovišť
-1560 parkovacích míst chybí u dálničních tahů v celé republice.
-Do roku 2025 jich má chybět už jen 150. Do roku 2040 jich má padesát přebývat.
-V kraji přibude letos 130 stání pro nákladní auta.

Řidiči v úsecích jezdí ve dvou pruzích v každém směru. „Průjezdnost je stejná jako na zbylých částech. V místě, kde lidé začnou zpomalovat mohou vznikat komplikace. Výraznější problém jsou nehody,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Řidič kamionu Jan Hejnyš tvrdí, že mnohahodinová zdržení jsou denním chlebem. „Musí s nimi počítat i dispečeři,“ poznamenal.

Své autobusy v případě nehod odklání třeba dispečeři společnosti RegioJet. „Situaci sledujeme a vyhodnocujeme pohotově,“ ujistil mluvčí firmy Aleš Ondrůj.

Podle Jana Bartoše, který po dálnici jezdí zhruba desetkrát měsíčně, je dopravní situace nejhorší kolem poledne. „I bez nehod mi cesta z Prahy do Brna trvá téměř tři hodiny. Často také vidím přeplněná parkoviště s kamiony. Chlapi čerpají povinnou pauzu, kde se dá. Třeba i v odstavných zálivech,“ popsal.

Na nedostatek parkovacích stání si stěžuje také řidič Hejnyš. „Že na odpočívadlech a čerpacích stanicích není místo na zaparkování pro vykonání povinné pauzy, už zmiňujeme spousty let. Situace se nelepší,“ zdůraznil.

Řidičům nákladních aut se ještě letos má ulevit. Na dálnici D1 pro ně vznikne 130 nových stání. „Na celou republiku máme projekt, který počítá s masivním doplněním parkovacích míst. Do šesti let o více než dvojnásobek. Na D1 jich přibude hodně. Připravujeme tam také revitalizaci uzavřených odpočívadel týkající se spíše osobních aut,“ popsal Rýdl.

Policejní mluvčí Chaloupka doporučil řidičům lépe plánovat cestu a počítat i se zdržením. „Staví na poslední chvíli a pauzy čerpají u krajnice nebo v nájezdech na benzínové stanice, což je nebezpečné. Je super, že parkovacích míst přibude, ale řidiči se nemohou vymlouvat na jejich nedostatek a dělat přestupky,“ upozornil.

Kromě rozvoje odpočívadel je novinkou také postupné oplocení všech dálničních tahů. „U nových dálnic je již součástí projektu,“ sdělil za silničáře Jan Studecký.