Ve středu dopoledne si reportéři úsek vícekrát projeli a za zhruba hodinu napočítali pět kamionů, které platné značení přerušily a objevily se v levém pruhu. Tam následně blokovaly, rovněž předjíždějící, osobní auta.

Většina kamionů v úseku zákaz předjíždění dodržovala. Mimo zmiňovaný úsek, konkrétně mezi Hustopečemi a odpočívkou Zeleňák ve směru na Brno, byl počet předjíždějících nákladních aut vyšší, pro toto území ale zákaz předjíždění neplatí.

„Předjíždějící řidiči kamionů zpomalují dopravu a vytváří nebezpečné situace zejména pro řidiče osobních aut. Další věc je i to, že pokud jsou dva kamiony vedle sebe, tak se hůře tvoří záchranářská ulička," uvedl policejní mluvčí David Chaloupka.

Redaktoři se na předjíždění kamionů zaměřili také na dálnici D1, konkrétně u sjezdu na 182. kilometru Kývalka.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Z mostu nad sjezdem napočítali za deset minut dva předjíždějící kamiony jedoucí ve směru od Brna, v opačném směru pak předjížděl jeden kamion.

I na D1 naprostá většina šoférů nákladních vozidel zákazy dodržovala, a to i přesto, že se v jednu chvíli provoz v pravém pruhu úplně zastavil. Řidiči osobních aut či tranzitů v levém pruhu pokračovali pomaleji ale plynule dál.

Dominovala především osobní auta

V neděli před obědem byla doprava v tomto úseku dálnice D1 daleko lepší. Na silnici dominovaly především osobní auta, několik málo projíždějících kamionů se striktně drželo pravého pruhu.

Pohodový nedělní provoz potvrdil redaktorce i jeden z řidičů na nedaleké čerpací stanici. „Při dnešní cestě jsem se s předjížděním kamionů nesetkal, obecně s tím ale zkušenost samozřejmě mám. Vadí mi, to, člověk se musí v takovém případě táhnout pět minut za kamionem jedoucím osmdesáti kilometrovou rychlostí," popsal muž.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

Podle tajemníka sdružení dopravců podnikajících v nákladní a osobní dopravě Česmad Vojtěcha Hromíře ale zákazy předjíždění pro kamiony řeší problém přetížených silnic na úkor jedné skupiny řidičů. „Nemohou předjíždět ani ve chvíli, kdy je na dálnici volno, před nimi jede pomalé vozidlo a nikoho by předjetím neomezili. Tím se omezuje snaha o maximální plynulost dopravy. A také prodlužují dojezdové doby," podotknul Hromíř.

Navíc je podle Hromíře někdy problém rozeznat, kdy jde o předjetí a kdy o objetí stojící překážky. Například když se vytvoří kolona, ale není jasné, jestli nejde jen několik vozidel před sjezdem z dálnice, případně vozidel s poruchou, nebo o dlouhou kolonu stojících aut.

Nehoda dvou autobusů na dálnici D2 u Brna.
Výjezdy záchranářů na jihu Moravy? Navýšení úrazů i dopravních nehod

„V prvním případě by je mohl řidič objet, ale zákaz mu v tom brání. Podle novely zákona hrozí řidiči za nesprávné předjíždění šesti bodový postih a může se snadno vybodovat, přijít na rok o řidičské oprávnění a tím i o práci," dodal Hromíř.

Na dálnici D1 momentálně platí zákaz předjíždění kamionů na 90. až 112. a dále na 141. až 216. kilometru a v klimkovickém tunelu.

„Na jaře budeme doplňovat značení mezi 21. a 90. kilometrem D1, tedy mezi Mirošovicemi a Humpolcem, a 112. a 141. kilometrem, tedy mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím. D2 a další úseky české dálniční sítě budou následovat,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Retro Games v Brně
ATARI, Commodore nebo Sinclair. V Brně si užili retro hry, podívejte se

Zákazy platí v obou směrech, ale vždy se zohledněním umístění stoupacích pruhů. Přečtěte si, jak dopadl test předjíždění kamionů v září před instalací zákazů.

Tabulka: Kde na českých dálnicích platí zákaz předjíždění kamionů:

  • D1 90. až 112. kilometr
  • D1 141. až 216. kilometr
  • D1 oblast tunelu Klimkovice
  • D2 17. až 0. kilometr ve směru na Brno
  • D5 0. až 22. kilometr
  • D8 0. až 9. kilometr
  • D8 tunelové úseky v Českém Středohoří a Krušných horách
  • D11 0. až 8. kilometr