Právě jeho obec byla jedna z prvních, které se k prohlášení připojily. „Nyní naši lidé dlouho čekají, než vůbec mohou vyjet z domů. Hlavně chceme zajistit bezpečí dětem, máme totiž školu u hlavní cesty,“ vysvětlila petrovská starostka Eva Mlýnková.
Následně se k memorandu přidali také v Rohatci. Od většiny obce nynější silnice první třídy odřezává dvě místní části. Trasa dálnice by celou tříapůltisícovou vesnici obešla ze severu. „Hlavně u nás ubude nebezpečných situací, právě v úseku I/55 pod kopcem v posledních letech bylo neskutečné množství nehod. Navíc tudy pak nepojede většina těžkých kamionů,“ upozornil rohatecký starosta Jarmil Adamec.
Na této silnici se loni stala třetí nejtragičtější havárie v kraji za posledních patnáct let. Mezi Strážnicí a Vnorovy vyhasly po čelním nárazu dvou osobních aut čtyři lidské životy. Přežila jen jedna cestující s těžce poraněnou pánví.
Podle silničářů se o rok dřív průměrná denní intenzita dopravy mezi Veselím nad Moravou a Břeclaví pohybovala mezi sedmi až dvaceti tisíci vozidel. „Přínos dálnice D55 má být řešení dlouhodobě přetíženého dopravního tahu I/55 s narůstajícími intenzitami osobní i nákladní dopravy při průchodu obytnou zástavbou,“ uvedla jedna z iniciátorek prohlášení senátorka za Hodonínsko Anna Hubáčková. Z memoranda má vycházet další dokument, který podpoří stavbu dálnice na krajské úrovni.
Bývalý jihomoravský radní pro územní plánování a současný hodonínský zastupitel Antonín Tesařík předpokládá, že se o D55 bude mluvit i na čtvrtečním zasedání zastupitelstva kraje. „Když se bude připravovat rozpočet státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2019, tak je důležité, aby v něm pod tlakem samospráv byly peníze na jednotlivé části D55,“ přiblížil Tesařík.
K tomu se přidal i Hodonín. „Dálnice je pro nás důležitá nejen kvůli zlepšení průjezdnosti, ale také nám pomůže se víc otevřít případným investorům,“ řekl hodonínský místostarosta Vítězslav Krabička.
Právě s tím počítají i v Hruškách na Břeclavsku, jejíž zástavbu současná I/55 míjí. „Výjezd z naší obce na hlavní silnici není ve frekventovaných hodinách vůbec jednoduchý a s D55 bychom měli získat vlastní napojení,“ nastínila starostka Hrušek Jana Filipovičová.
První úseky D55 by se měly podle Karla Chudárka z Ředitelství silnic a dálnic začít stavět na východě jižní Moravy v roce 2022.