PO VOLBÁCH PRÁCE NEKONČÍ. Komunikujte s voliči po celé volební období, půl roku před volbami je málo.

KOŘENY. Nezapomínejte, kdo jsou vaši voliči - především poslanci a senátoři často opomíjejí své volební obvody. Politik, který pomáhá regionu svým vlivem na celostátní úrovni, má zpravidla snazší výchozí pozici. Právě v regionu bude skládat účty za vloženou důvěru.

MÉDIA NEJSOU NEPŘÍTEL. Mylná je představa mnoha politiků, že novináři se je snaží úmyslně poškodit nebo jim schválně upírají prostor. Nezávislá žurnalistika je součástí demokracie. Úspěšný a mediálně zdatný politik chápe, že vztahy s médii je nutné udržovat a budovat. Arogance a odtažitost jsou cestou do pekel.

NEHRÁT DIVADÉLKO. Být viděn versus snaha zviditelnit se. Tady platí, že méně je někdy více. Přelet helikoptérou nad zaplavenými obcemi v obleku, stejně jako příchod na tiskovou konferenci v gumácích a pláštěnce má zpravidla opačný efekt než ten původně zamýšlený. Politika je z velké části divadlo, ale i to má svá pravidla a hranice.

UMĚNÍ ZKRATKY. Názory vyjadřujte jasně a srozumitelně, ale nebagatelizujte je. V době moderních technologií musí politik umět své vyjádření a názory zformulovat do několika slov či vět. Jeden tweet má často větší váhu než hodinový projev na oblastním sněmu.

LIDSKOST. Chovejte se přirozeně a nebojte se ukázat lidskost. Výkon politické funkce s sebou nese zvýšené požadavky na kultivovanost, vystupování a projev. To ale neznamená se za každou cenu přetvařovat. Nejhorší je snaha stylizovat se do nepřirozené pózy. Lidé to dříve nebo později odhalí. To, že politik ukáže svoji lidskou stránku, jej rozhodně neoslabí, právě naopak.

POMOC ODBORNÍKŮ. Politika je řemeslo jako každé jiné a žádný učený z nebe nespadl. Využívat služby módních stylistů nebo docházet na hodiny rétoriky je pro profesionální politiky ve vyspělých zemích zcela běžné. V České republice jsme v tomto směru stále na začátku.