Nápad zavést peněžní strop představil tento týden jihomoravský lídr kandidátky občanských demokratů Jiří Crha. „V době, kdy prosazujeme úsporná opatření, musíme šetřit i na vlastních mnohdy megalomanských a nesmyslných kampaních. Chci se v nejbližších dnes sejít s představiteli dalších stran a pokusit se domluvit nějaký strop, který nesmí náklady na kampaň přesáhnout,“ sdělil Crha.

Částka vynaložená na kampaň před podzimními krajskými volbami podle něj nemá přesáhnout čtyři miliony korun. „Před minulými krajskými volbami jsme za kampaň utratili asi deset milionů. Ušetřené peníze bychom letos mohli využít například na podporu sportu nebo dobročinné účely,“ tvrdí Crha.

Mezi ostatními stranami má jeho nápad podporu. Souhlasí s ním také současný sociálnědemokratický hejtman Michal Hašek. „Určení maximální výše výdajů na kampaň navrhujeme už několik měsíců. A to nejen při krajských volbách, ale i u parlamentních a senátních,“ uvedl Hašek.

Oslovení lidé by podobnou změnu přivítali. „Předvolební boje stejně příliš nesleduji. Snažím se dívat zpětně na celé volební období a rozhodnu se podle toho, jak která strana pracovala. Různé bilboardy u silnic mě spíš obtěžují,“ zamyslel se například Brňan Milan Hradecký.

Odtajnění sponzorů

Podle politologa Michala Pinka však bude pro strany těžké sliby dodržet. „Byla by to krásná gentlemanská dohoda. Ale výdaje se těžko měří,když nějaký tajný sponzor nabídne straně billboard třeba zadarmo. V jiných zemích je běžné, že komise obchází místa, kde jsou reklamy umístěné a přepočítává jejich hodnotu podle běžných cen. Jen tak může být boj skutečně vyrovnaný,“ tvrdí Pink.
Crha se podobnému způsobu nebrání. „Vše však záleží na jednáních s dalšími stranami. Zároveň chceme, aby strany začaly zveřejňovat své sponzory “ řekl Crha.

Sponzory už nyní například zveřejňuje strana TOP 09. „Seznam máme vyvěšený na internetu,“ uvedl předseda jihomoravské TOP 09 Jan Vitula.

Kromě sponzorských darů získávají strany peníze na propagaci zejména z členských příspěvků a příspěvků od státu za volební zisky. „Za letošní kampaň chceme dát necelé čtyři miliony korun. Necelou polovinu této částky zaplatí prvních dvacet členů naší kandidátky. S návrhem na zavedení stropů souhlasíme. I když jiných stran než občanských a sociálních demokratů se prakticky nedotkne,“ podotkl šéf jihomoravských lidovců Stanislav Juránek.

Návrh má podporu i u dalších stran. „Na kampaň dáváme necelý milion. Odmítáme velké štvavé boje,“ uvedl například šéf jihomoravských komunistů Miroslav Vlašín.

Pokud velké strany skutečně výdaje omezí může to podle Pinka pomoci těm menším. „Síly se alespoň trochu vyrovnají. Ale drahé placené kampaně už v posledních letech stejně pomalu ztrácí smysl. Především kvůli levné možnosti prezentace například prostřednictvím sociálních sítí,“ sdělil Pinka.