Zvýšit bezpečí místních i těch, kteří vyrážejí do blízkého nákupního střediska. To je hlavní důvod pro zavedení úsekového měření rychlosti v Kyjově v Brandlově ulici. Tedy na silnici druhé třídy, která vede směrem na Osvětimany a dál na Uherskohradišťsko.

Nové radary zachycují od tohoto týdne úsek od křižovatky s Nětčickou ulicí po kruhový objezd, a to v obou směrech. Jak přiblížil vedoucí organizačního odboru radnice Filip Zdražil, novinkou město reaguje na požadavky tamních obyvatel. „Také jsme namátkovým měřením zjistili, že řada aut tudy jezdí sedmdesát kilometrů v hodině,“ řekl vedoucí.

Úsekový radar. Ilustrační foto.
Nohu z plynu. Ve Veselí nad Moravou vás na silnici I/55 změří nový radar

Kromě zvýšení bezpečnosti mají radary snížit negativní dopady, které souvisejí se zhoršenou statikou některých domů. Ty totiž praskají. Jednou z příčin má být hustota dopravy. Její dopady mají ještě prohloubit rychle jedoucí auta, zvláště ta nákladní, která musí intenzivně brzdit před okružní křižovatkou. „Zjistili jsme meziroční poklesy terénu, takže tady kopec mírně klesá. To zřejmě souvisí s předchozí důlní činností a následkem jsou praskající nemovitosti,“ upozornil Zdražil.

Havíři totiž tady a v okolí pracovali na těžbě hnědého uhlí více než sto let. „Ložiska lignitu se vyčerpala natolik, že se těžba stala nerentabilní a rozsáhlý geologický průzkum ukázal, že další možnosti těžby v blízké okolí nejsou. Na místech dřívějších těžišť se půda propadá,“ popsal v análech konec tamních lignitových dolů někdejší kyjovský městský kronikář Vladislav Kocman.

Průzkumný vrt Klobouky 5. Cílem je ložisko ropy a zemního plynu. Projektovaná hloubka 3,7 km, aktuálně dosažená 3,3 km.
VIDEO: Pracovníci MND zahájili vrt v Anglii, soupravu vezlo 94 kamionů

Jak dále uvedl Zdražil, nejspíš právě důlní činnost má být hlavní příčinou pro praskání domů. „Nicméně i rychle jedoucí auta, hlavně ta nákladní, na to podle předběžného vyjádření statika mohou mít vliv,“ doplnil.

V Kyjově nejde o první sady pro úsekové měření rychlosti. Dříve instalované radary jsou však v jiných částech. „První úseková měření jsme měly v Bohuslavicích,“ přiblížil velitel kyjovských strážníků Lubomír Plachý. Na tahu na Kroměříž si ale musejí dát řidiči pozor hned na dvojici těchto radarových pastí. Při zachycení jim hrozí až desetitisícová pokuta.

Naopak v nedalekých Žarošicích na silnici I/54 mezi Kyjovem a Slavkovem u Brna radary od středy chybějí. „Nyní řešíme nové úsekové měření, protože kvůli jejich vlivu na snížení rychlosti projíždějících aut, o ně máme zájem,“ sdělil žarošický starosta Václav Vágner s tím, že u předchozího radaru byly ale problémy s plněním smlouvy.

Pokuty

- 1 500 Kč až 2 500 Kč při překročení nejvyšší dovolené rychlosti do 20 km/h.

- 2 500 Kč až 5 000 Kč při překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 20 km/h a více.

- 5 000 Kč až 10 000 Kč při překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 40 km/h a více.