Nová trať byla odbočkou takzvané Severní dráhy císaře Ferdinanda, která spojovala Vídeň s Bochnií. „Křídelní trať dráhy odbočovala v Břeclavi z hlavní trati VídeňKrakov,“ napsal před časem brněnský odborník na historii železnice Mojmír Krejčiřík.

Výbava prvních vagonů se od té dnešní velmi lišila. „V podstatě to byly kočáry umístěné na železniční podvozek. Neměly topení, osvětlení ani záchody a brzdili ručně brzdaři,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Elektrifikace tratě v roce 1967 a modernizace na přelomu milénia umožnily vlakům výrazně zrychlit. „Zatímco původně cesta trvala více než čtyři hodiny, dnes ji vlaky zvládnou za jednu a půl,“ dodal Šťáhlavský.

Železnice je podle zaměstnance Českých drah a železničního fandy Alana Butschka unikátní. „Na trati je více než padesátikilometrový úsek, kde vlaky nemusí zpomalovat pod maximální rychlost,“ řekl nadšenec. 

JAN MAZÁČ