Ve srovnání s loňským rokem si o tři příčky polepšil. „Nově patří do první dvacítky také katedrála svatého Petra a Pavla na Petrově v Brně, která skončila devatenáctá," upozornila mluvčí agentury Michaela Klofcová. První místo obsadil Pražský hrad s milionem sedmi sty návštěvníky.

Zámek v Lednici loni navš-tívilo přes 330 tisíc lidí. „Důvodem vysoké návštěvnosti je kromě opraveného zámku i zajímavý program. Kromě čtyř prohlídkových okruhů nabízíme také projížďky kočárem, plavbu po řece Dyji a další doprovodné akce," poznamenala kastelánka Ivana Holásková.

V brněnské katedrále si zvýšený zájem nedokážou vysvětlit. „V kostele jsem každý den, ale nárůst návštěvníků jsem nezaznamenala. Z celkového počtu příchozích nemůžeme rozlišit turisty od věřících," uvedla mluvčí brněnského biskupství Martina Jandlová.

Agentura CzechTourism dále sledovala návštěvnost v několika podkategoriích. „Kromě dvaceti nejnavštěvovanějších destinací v republice jsme vyhodnotili také nejoblíbenější hrady a zámky, technické či přírodní památky," řekla Klofcová.

Přes 193 tisíc milovníků přírody loni obdivovalo krásy Punkevních jeskyní v Moravském krasu. Ty jsou i s nižším počtem návštěvníků než v roce 2012 druhou nejoblíbenější přírodní památkou v zemi. Mezi technickými zajímavostmi uspělo na desátém místě brněnské Technické muzeum.

Podle Klofcové lidé cestují víc za zábavou než za poznáním. „Proto v hlavní kategorii převažují zoologické zahrady," podotkla mluvčí. Brněnská zoo mezi nimi chybí.

Její mluvčí Monika Brindzáková vidí příčinu hlavně ve špatné poloze parkoviště. „Nabídkou zvířat a doprovodných programů se však dokážeme vyrovnat ostatním zahradám," myslí si Brindzáková.

Jedenadvacetiletá Zuzana Novotná má jiný názor. „Znám většinu zoo v zemi a zahrada v Brně patří k nejhorším. Vadí mi kopcovitý terén a malá rozmanitost exotických zvířat," řekla studentka.

Podle údajů Českého statistického úřadu se loni v Jihomoravském kraji ubytovalo přes milion lidí. „Statistiky neuvádějí čísla ze soukromých pronájmů, kterých je díky vinařským obcím v kraji nespočet," podotkla ředitelka Centrály cestovního ruchu pro jižní Moravu Zuzana Vojtová.

Spoustu turistů jižní Morava přesto neláká. Vojtová to přisuzuje hlavně nedostatečné propagaci. „Nemáme takovou podporu jako třeba Praha nebo Český Krumlov. S lidmi se snažíme spojit prostřednictvím sociálních sítí nebo mobilních aplikací, což mnohdy nestačí," vysvětlila ředitelka.

EMA ZEZULOVÁ
LENKA VOTŘELOVÁ