„Ruská společnost UTair snížila množství letů. Nemyslím ale, že to nějak ovlivnila situace na Ukrajině. Letadla totiž do Moskvy létají přes Polsko a Bělorusko," sdělil ředitel Letiště Brno Tomáš Plaček.
Ruských turistů do České republiky přijíždí celkově méně. „Do příjezdů z Ruska se v prvním čtvrtletí promítla zejména devalvace rublu, která skokově zdražila zájezdy k nám," uvedl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.
Komplikovanější jsou také cesty do jiných evropských měst, například do Londýna nebo nizozemského Eindhovenu. Nízkonákladové aerolinky Wizz Air a Ryanair, které do i z Brna létají, totiž podle průzkumu letenkového serve-ru Aletenky.cz meziročně zdražily. „Wizz Air zvedl ceny o 9,88 eura. Ryanair zdražil letenky o 7,22 eura," upozornila marketingová manažerka serveru Petra Vaškových.
Brněnské letiště, které obsluhují pouze nízkonákladové společnosti, navíc od roku 2011 postupně přichází o cestující. Loni jich bylo 463 tisíc, což je zhruba o deset tisíc méně než před třemi lety. Od roku 2012 klesl také počet letadel, jež na letišti přistála, asi o dva tisíce.
Plaček letos žádný velký propad neočekává. „Za prvního půl roku jsme odbavili asi 170 tisíc lidí. Očekáváme, že letos na tom budeme v počtu cestujících zhruba stejně jako loni," řekl Plaček.
Zdražování, které Vaškových označila za dlouhodobý trend, provoz letiště podle ředitele neohrozí. „Letecké společnosti vědí, co dělají. O cenové politice jsme se s nimi bavili a mají na to propracovaný systém. Cestující by to odradit nemělo," mínil Plaček.
Podle ekonoma Tomáše Menčíka se naopak o trendu zdražování mluvit nedá. „Před krizí byly letenky ještě dražší. Rostoucí cena teď souvisí hlavně se zvyšující se poptávkou po akciích společností. Konkurence na evropském nebi je velká. Zvedají se také ceny ropy," podotkl Menčík.
Brněnské letiště má navíc konkurenci v blízkých letištích ve Vídni, Bratislavě nebo Ostravě. „Malá letiště musí bojovat o to, kdo dovede stlačit poplatky pro aerolinky co nejníže. Obecně mají nízkonákladové společnosti na malých letištích budoucnost, žádný velký boom už je ale nečeká," doplnil Menčík.
Nízkonákladové aerolinky jsou oblíbené hlavně u lidí, kteří rádi cestují nalehko. „Největší výhoda je nízká cena letů. Na druhou stranu zavádí velké poplatky za zavazadla," vysvětlila Vaškových.

TOMÁŠ KREMR