Bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák rozjel koncem minulého roku soutěž na studii proveditelnosti. Jeho nástupce však tento týden oznámil, že výběrové řízení zastaví, a to nejpozději do poloviny roku. „Je důležitější soustředit se na menší projekty, jako je třeba splavnění Labe u Děčína a Přelouče. Ty jsou otevřené již mnoho let," vysvětlil Prachař.

Ten také upozornil, že projekt nemá podporu Evropské komise, která by megalomanskou stavbu platila ze svého rozpočtu. „Nejsme připraveni jakkoliv tento projekt platit," prohlásil loni v listopadu mluvčí komise Dale Kidd.

Zastavení projektu prezidenta zklamalo. A navíc ho považuje za porušení koaliční smlouvy. „Studie proveditelnosti pro kanál Dunaj-Odra-Labe je totiž v koaliční smlouvě. Proto by takové zrušení pan prezident chápal jako její porušení," upozornil prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.

Kanál je v plánech vodních inženýrů už od roku 1901. Má pro nákladní i turistickou lodní dopravu propojit Baltské, Severní a Černé moře. Podle optimistických plánů měl být kanál hotový v roce 2040.