Dvaadvacet vozů se v noci každou půlhodinu nebo hodinu potká v centru Brna. Na jedenácti linkách rozvezou cestující do všech koutů města. Autobusové spoje fungují od jedenácti v noci do pěti ráno. Letos v září slaví jubileum, před hlavní nádraží zajíždí už dvacet let.
Noční hromadná doprava Brňany vozí ale už od roku 1946. Tehdy se z centra lidé svezli jen tramvajemi na pěti linkách. Navazující autobusy nebo trolejbusy je začaly doplňovat později. „Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující komplikovaný. Na trasách museli přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech,“ popsala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Do konce prázdnin roku 2000 bylo v provozu šest nočních tramvajových linek, pět trolejbusových a šest autobusových. „Ty dostaly postupně svoji samostatnou číselnou řadu 81, 82, 83, 85 a 86. V přestupních uzlech byla zajištěna návaznost na noční tramvaj,“ píše na svém webu sdružení Tramvajklub Brno.
Od září 2000 přestaly noční trolejbusy jezdit úplně, zůstaly jen dvě tramvajové linky, které doplnilo sedm autobusových. „Linky 1 a 8 byly hodně frekventované a za každou by musely jet dva autobusy,“ vysvětlil znalec dopravního podniku Ivan Nedělka.
Jen autobusy
V takovém složení jezdily noční spoje do roku 2004, kdy tramvaje plně nahradily autobusy. „Systém se přelinkoval. Na trasy, kam by musely jet dva vozy, jely linky dvě a v závěru trasy se rozdělily,“ komentoval Nedělka.
Nový systém ulehčil především cestujícím. „Tím, že se všechny autobusy sjedou v jeden čas na hlavním nádraží, k dosažení svého cíle lidé potřebují maximálně jeden přestup,“ uvedl ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Noční doprava v Brně
Noční doprava byla v Brně zavedená v roce 1946. Tehdy lidi vozilo pět tramvajových linek.
Od září 2000 jezdily dvě tramvaje a sedm autobusů.
V současné podobě noční spoje existují od roku 2004. Autobusy jezdí od jedenácti večer do pěti ráno, večer a ráno po půl hodině, v noci s intervalem hodiny.
Nejfrekventovanější jsou spoje z pátku na sobotu, za noc do nich nasedne až 25 tisíc cestujících.
Výhodný byl ale i proto, že takzvané revize měníren mohou pracovníci nyní dělat v noci. "Protože v noci nejezdí tramvaje ani trolejbusy, mohou vypojit celou síť. Udělají revizi, aniž by kvůli tomu musela být výluka," doplnil znalec Nedělka.
Úspěchy rozjezdy slaví i Brňanů i u cizinců. Zástupci podniku proto do budoucna změny neplánují. „Tak jak je systém nastavený nyní, se jeví jako velmi dobře fungující. Chválí si jej nejen místní, ale i zahraniční studenti. V úvahu připadalo o víkendu obnovení půlhodinového intervalu v průběhu celé noci, avšak v současné situaci nejsou takovému kroku okolnosti nakloněny,“ poznamenala mluvčí podniku Tomaštíková.
Podle dopravního ředitele podniku Jana Seitla brněnský systém inspiroval řadu evropských měst. „Obce v okolí Brna mají velký zájem o prodloužení tras za hranice města a propojení s nimi. Zajíždíme třeba do Kuřimi, Vranova nebo Újezdu u Brna,“ řekl.
Dnešní podobu rozjezdů si pochvaluje i Radek Zeman. Když jde s přáteli večer na pivo do města, stačí mu, aby z hospody odešel chvíli před celou hodinou. Na hlavním nádraží pak nasedne na autobus linky 99, který ho za několik minut pohodlně doveze až na domovské Vinohrady. „Je to paráda. Jindy bych musel šalinou a trolejbusem a spoje večer nenavazují tak dobře jako přes den,“ podotkl.