Také proto od začátku ledna platí novela silničního zákona. Má přimět řidiče k důkladnější péči o vlastní auto. Majitel může při policejní kontrole okamžitě přijít o platnost technické kontroly a při takzvaných nebezpečných závadách musí auto hned odstavit ze silnice. „Při kontrolách nejčastěji odhalujeme zásadní závady na brzdovém systému," sdělil brněnský policejní mluvčí Pavel Šváb.

V roce 2013 policisté v Jihomoravském kraji kvůli technické závadě na autě zasahovali u osmačtyřiceti nehod.

A právě jim dává novela větší pravomoc. „V případě, že dopravní policie pozná technickou závadu a pak omezí platnost způsobilosti provozu auta, oznámí to příslušnému úřadu. Ten data zaznamená do centrálního informačního systému stanic technické kontroly," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Zákon dělí technické závady na autech do tří kategorií. U vážných závad typu B policie nově omezí technickou způsobilost auta na maximálně třicet následujících dní. Pokud má vůz nebezpečnou závadu typu C, musí ze silnice hned pryč. „V obou případech zaměstnanec stanice technické kontroly kontroluje jen tu část auta, u níž policie zjistila závadu," podotkl Novák. Pokud majitel třicetidenní lhůtu nestihne, má následovat kompletní technická prohlídka.

Řidič Jaroslav Maňák novou změnu v zákoně vítá. „Svoje auto kontroluji před každou jízdou. Někteří řidiči ale na silnice vyjíždějí s autem v hrozném stavu. Snad je novela donutí se více starat," doufá Maňák.

Nehody na jihu Moravy zaviněné technickou závadou na autě:
2013 - 48 nehod
2012 - 44 nehod
2011 - 43 nehod
2010 - 30 nehod
Typy závad:
Lehká (A): nemá na provoz vliv
Vážná (B): ovlivňuje provozní vlastnosti auta, ale bezprostředně neohrožuje bezpečnost jízdy (například špinavá skla)
Nebezpečná (C): bezprostředně ohrožuje bezpečnost (například nefungující přední světla)

Podle jihomoravského koordinátora Besipu Pavla Čížka nemají řidiči stav auta podceňovat. „Lidé by ho měli dávat pravidelně do servisu, hlavně nesmí kontroly zanedbávat. Jde přece o jejich bezpečnost," upozornil Čížek.

Fronty při povinných kontrolách aut však řidičům zatím nehrozí. Například v brněnské královopolské stanici technické kontroly víc prohlídek neevidují. „Změna je zatím čerstvá. Postupem času uvidíme, jestli je to pozitivní či negativní," uvedl tamní vedoucí Zdeněk Šebesta.

Řidiči a majitelé aut se setkají i s dalšími novinkami. Ministerstvo dopravy před pár dny na svém webu spustilo novou databázi, kde zájemci o koupi ojetého auta zjistí skutečný počet jeho najetých kilometrů.

Díky tomu už podvodníci nemohou tachometry přetáčet. „Lidem k potřebným informacím stačí velký technický průkaz. V něm najdou výrobní číslo vozu a datum poslední technické kontroly," přiblížil Novák. Změna se zatím netýká nově dovezených aut ze zahraničí.

Majitelé ojetin čeká i další změna. Pokud řidič kupuje ojeté auto nebo se stěhuje z jednoho kraje do druhého, nově nedostane novou registrační značku s krajskou příslušností. Například v Praze tak může jezdit mnohem víc aut s brněnskými značkami. „Chceme zkrátka ušetřit," odůvodnil Novák.

Novela také zpřesňuje přepis aut z jednoho majitele na druhého a jejich povinnosti.

Ministerstvo už chystá další novelu. Nedávno dokončilo návrh, podle nějž by dopravní policisté v budoucnu mohli řidičům dokonce zabavit malý technický průkaz. „Předpokládaná účinnost zákona je od října tohoto roku. Má hlavně znemožnit jízdu aut, která kvůli závadám ohrožují bezpečnost na silnicích," sdělil Novák.