Ta křupla. Zlomil rákosku a karty polil kávou, blahodárným nápojem učitelů. Dan Pražák ve čtvrtek odpoledne pokřtil novou pomůcku pro výuku, didaktické karty Bezrákosky. I jihomoravským pedagogům mohou pomoci zajistit kázeň v hodinách. „Sám mám s tím pestré zkušenosti. Někdy zafungoval partnerský přístup k žákům. Jindy mi ale při hodinách spali nebo mi i při výuce žačka vynadala,“ popsal kmotr a zároveň autor podcastu o vzdělávání s názvem Hovory z kabinetu.

Sadu dvaatřiceti karet Bezrákosky vydal tým z Katedry pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. „Od studentů našich seminářů víme, že zvládání řízení kázně ve třídě je velký problém. Proto jsme se rozhodli vytvořit něco hmatatelného, něco po čem mohou učitelé sáhnout. Není to pomůcka, která se rozdá dětem, je to pomůcka pro učitele,“ objasnil vedoucí projektu Miroslav Jurčík.

Karty si zájemci mohou stáhnout zdarma na webu pedagogické fakulty. Na přední straně je název a popis dané metody, na druhé jsou dva příklady situací z praxe i graf efektivity.

Například karta s tasenou fotbalovou červenou kartou na obrázku přibližuje techniku tří napomenutí žáků při vyučování, než přijde vážnější důsledek. Oproti reálnému fotbalovému světu a vyloučení je to tedy o něco benevolentnější…

Ticho zabírá

Karta Nepříjemná pauza upoutala učitelku z jedné brněnské základní školy Darinu Krejčiříkovou. „Když píši na tabuli, nebo se věnuji jednomu z žáků, začne být ve třídě šum. V ten moment se zastavím a mlčky čekám. Ostatní klid zaregistrují a čekají, co přijde. Ticho je v tomto případě kázeňsky efektivní,“ vysvětlila.

Novinka zaujala i ředitele Základní školy Hustopeče, Komenského Jaroslava Vysloužila. „O kartách Bezrákosky jsem dosud nevěděl. Teď je aktuální distanční výuka a videokonference. Žáci sice nemohou rušit a bavit se mezi sebou v lavici, ale učitel nevidí k nim domů, jestli třeba spolu nekomunikují přes mobil či jinou online cestou,“ podotkl Vysloužil.

Dodal, že videokonference při hodině má smysl pouze tehdy, když se učitel s žáky navzájem vidí a slyší. „Žáky se o tom snažíme přesvědčit. Někteří školáci si ale webkamery nezapínají. Pokud jsou i ztlumení, už to připomíná spíš jakousi spiritualistickou seanci. Učiteli se podstatně ztěžuje možnost komunikace a reakce,“ doplnil.

Karty Bezrákosky

Učitelům mohou pomoci v problémových situacích při výuce.
Podle tvůrců ambicí karet není poskytnout návod jak budovat dobré třídní klima, nýbrž poskytnout pomocnou ruku v situacích, ve kterých si učitel neví rady.
Metody na kartách vycházejí z odborné literatury a z expertní zkušenosti tvůrců. Opírají se o koncepce, které školy v zahraničí úspěšně aplikují již několik let.
Pro ověření v lokálním prostředí vytvořil tým z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity větší počet karet, než nakonec skončil ve výsledném balíčku. Získával zpětnou vazbu od 62 učitelů.
Pomůcka je zdarma ke stažení na webu brněnské fakulty ZDE.