Dnešek je prvním pracovním dnem od spuštění systému a provozovatel jej vnímá jako zatěžkávací zkoušku. Beneš po deváté hodině označil provoz za plynulý. Dvoukilometrová kolona vozidel se vytvořila v Lanžhotě, nevybočovala ale do dálnice. Na ostatních přechodech kolony podle Beneše i zjištění zpravodajů ČTK nejsou, tvoří se kratší fronty řidičů čekajících u obchodních míst, kde se mohou registrovat.

"Zatím je to tak, že dopravci zaregistrují vozidlo a odjíždějí, takže zanechávají volná parkoviště, a další nákladní auta, která přijíždějí, mohou zaparkovat a jít si registraci vyřídit," popsal Beneš situaci. I díky tomu je situace zatím podle něj dobrá.

Proti neděli provoz zhoustl a s tím podle Beneše stoupla i kapacita vytížení prodejních míst. Od nedělního večera byla nejvyšší vytíženost prodejního místa severně od Bohumína na polské straně, kde kapacita dosáhla 85 procent. "Byly vydány desítky palubních jednotek za hodinu," uvedl Beneš. Bylo to dané tím, že v Polsku neplatí v neděli zákaz jízdy kamionů, jako tomu je v Česku mezi 13:00 a 22:00. Řidiči po 22:00 vjíždějí z Polska do ČR a před tím se ve zvýšené míře registrovali.

Od 22. září

Více než sedm milionů korun, které se vybraly během neděle, je podobná částka, jako při předchozích nedělních výběrech. V rámci starého mýta se poslední listopadovou neděli vybralo 7,4 milionu korun. Stejnou částku stát vybral i loni při první adventní neděli.

Satelitní mýto začalo na českých dálnicích platit od neděle 1. prosince. CzechToll je podle informací na webu připraven registrovat denně na hranicích 15 tisíc řidičů bez nové palubní jednotky, dalších 65 tisíc řidičů pak může registrovat své vozidlo ve vnitrozemí.

Dopravci měli před spuštěním nového systému deset týdnů na registraci a zajištění nové palubní jednotky. Registrace začala 22. září. Do systému bylo dosud zaregistrováno zhruba 319 tisíc vozidel z očekávaných asi 458 tisíc. Mezi dopravci je pak rozesláno 215 tisíc palubních jednotek.

Výběr nového mýta a jeho provozovatele provázely problémy. Tendr vyhrálo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Neúspěšný Kapsch proti průběhu tendru protestoval a okolnosti mýtné smlouvy stále řeší antimonopolní úřad i soudy.

Mýto v Česku funguje od roku 2007 a stát na něm od té doby vybral kolem 108 miliard korun.