Množství nepovolených billboardů stojí například v úseku mezi čerpací stanicí před Lipůvkou a Milonicemi na Blanensku u silnice I/43. „Přímo po této trase nejezdím, ale reklamy mě při řízení určitě ruší. Vadí mi, že v některých případech zastiňují směrové tabule,“ uvedla třeba řidička Markéta Brázdová.

Billboardy u silnic
· Od 1. září 2017 platí zákaz umísťovat reklamu do ochranného pásma 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy.
· Zákaz se netýká poutačů v souvisle zastavěném území a v oblasti do 200 metrů od inzerované provozovny.

Majitelé reklamních ploch musí podle platného nařízení odklidit billboardy umístěné v ochranném pásmu do 250 metrů od dálnic a padesáti metrů od silnic první třídy. Někteří vlastníci si však s novou vyhláškou nelámou hlavu. A povinnost, která je připravila o příjmy, záměrně neplní. „Majitele billboardů vyzývá k jejich odstranění ministerstvo dopravy u dálnic a krajský úřad u silnic první třídy. Pokud majitel reklamu neodstraní, příslušný úřad vyzve Ředitelství silnic a dálnic, aby zařízení zakrylo a zlikvidovalo. Náklady pak zpětně vymáháme po vlastníkovi reklamního zařízení,“ přiblížil postup při likvidaci „zapomenutých“ billboardů mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Úředníci ale mají mnohdy ruce svázané zákony už při sepisování výzvy. „Dosud víme o jednom odstraněném reklamním zařízení na Blanensku. V případě, že na nás vlastník podá správní žalobu, zakáže nám soud jakýkoli zásah až do vynesení rozsudku. To celý proces prodlouží o několik měsíců,“ sdělil Ivo Vyžrálek z krajského úřadu.

Problémem jsou podle něj také neznámí majitelé reklamních zařízení, kteří brzdí například odstranění jednoho ze tří billboardů u Svinošic na Blanensku.

O něco lepší situace je podle krajských úředníků na Vyškovsku, kde likvidaci poutačů řeší průběžně. „V současné chvíli nemám informace, že by byl s odstraňováním billboardů problém. Dálnice řeší Ředitelství silnic a dálnic a na ostatních silnicích jsme je už dříve odstranili,“ reagoval vedoucí vyškovského odboru dopravy Petr Buchta.

Jednou z firem, které se zákaz reklamy na billboardech dotkl, je CarTec Group. „Věděli jsme že bilboardy budou muset z dálnic pryč, a proto jsme postupně začali přesouvat reklamu do online světa,” naznačil už dřív možnou cestu marketingový specialista společnosti Robin Mazáč.

KRISTÝNA KUCHARČÍKOVÁ