Zavedení mírné tolerance alkoholu u cyklistů za jasně daných podmínek si umí představit třeba předsedkyně svazku Cyklistická stezka Brno-Vídeň Jana Drápalová. „Na cyklostezkách oddělených od silniční sítě to na nehodovost nebude mít negativní dopad. Na rakouské straně, kde platí tolerance, s tím nemají problémy,“ uvažovala.

Podle Drápalové současný striktní zákaz v praxi stejně příliš nefunguje. „Mnozí cykloturisté si to jedno pivo nebo sklenku vína dávají i dnes,“ dodala.

Cyklistický trenér Petr Koudelka z Blanenska si myslí, že dvě piva jízdu neovlivní. Zvlášť na delší túře. „A na konci cesty naopak pivo působí i podle některých sportovců jako iontový nápoj,“ zmínil Koudelka.

S limitem do půl promile alkoholu pro cyklisty souhlasí také znojemský dopravní expert a cyklista Čestmír Vala. „Pokud bude jasně definované, že povolení platí pro vinařské cyklotrasy a maximálně silnice třetí třídy, jsem pro. Podnapilí cyklisté někde v centru Brna mohou být nebezpeční,“ upozornil muž.

Kritici také namítají, že ne každý cyklista umí odhadnout, kolik alkoholu smí vypít, aby se vešel do limitu. S nezodpovědnými cyklisty má zkušenost třeba řidič autobusu na Břeclavsku, do kterého nedávno narazila žena ve Strachotíně. „Cykloturisti si na silnicích dělají, co chtějí. Pravidla silničního provozu absolutně ignorují,“ vzkázal naštvaný řidič na facebooku Deníku Rovnost.

Jen letos na Břeclavsku policisté řešili šestasedmdesát nehod s účastí cyklistů. „Z toho pozitivní zkoušku na alkohol mělo pětadvacet cyklistů, nižší než půl promile dva,“ vyčíslila včera břeclavská policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Za zmírnění zákona už dřív v Senátu bojoval také jeho někdejší místopředseda Zdeněk Škromach z Hodonína. Považoval za absurdní, že za veřejné peníze vznikají cyklostezky, které cíleně vedou vinohrady a v okolí sklepů, a přitom státní moc i malé ochutnání vína cyklistou postihuje.

Senátorská novela počítá také se snížením maximální pokuty pro cyklisty za porušení pravidel na pět set korun. Nyní jim hrozí až dvacet tisíc.